شناسایی شاخصه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای دین‌داری در جامعه‌ی امروز در میان جوانان از منظر دانشجویان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی رشته آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران.

10.30465/scs.2024.49450.2879

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصه‌ها، چالش‌ها و راهکارهای دین‌داری در جامعه‌ی امروز در میان جوانان از منظر دانشجویان بود. با توجه به هدف پژوهش از پارادایم انتقادی، رویکرد کیفی و روش پژوهش هنجاری: ابعاد و دیدگاه‌ها و همچنین روش پژوهش انتقادی، بهره برده شد. میدان پژوهش، شامل 26 نفر از دانشجویان دختر و پسر ترم چهار گروه آموزشی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، در سال تحصیلی 1403-1402 بود. انتخاب دانشجویان به روش نمونه‌گیری هدفمند و در دسترس بود. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه‌ی نیمه‌ساختاریافته محقق‌ساخته بود. یافته‌های پژوهش در سه بخش 1. شاخصه‌های دین‌داری در زمینه‌ی فردی و اجتماعی، 2. چالش‌های دین‌داری در زمینه‌ی اجتماعی، آموزشی و ذهنیتی و 3. راهکارهای غلبه بر چالش‌ها، ارائه شد. نتایج نشان داد، چالش‌های موجود در مسیر دین‌داری چندبعد‌ی‌اند و هم از محیط افراد و شرایط تربیتی و آموزشی، سرچشمه می‌گیرند و هم تحت‌تأثیر نگرش و درونیات افرادند؛ لذا برای ریشه‌یابی این چالش‌ها نیاز است که هر دو حیطه‌ی درون‌فردی و برون‌فردی افراد، مورد توجه قرار گیرد. در این جهت، تحلیل راهکارها نشان داد که نیاز است به جای تأکید بر آموزش دین، بر زمینه‌سازی در حیطه‌ی اجتماعی و تربیتی و پرورش فکری، تأکید شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the characteristics, challenges and solutions of religiosity in Today's society among young people from the perspective of students

نویسندگان [English]

  • Mazhar Babaee 1
  • Parastoo Salehi 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
2 BA student in education of exceptional children, Faculty of Educational Sciences, Farhangian University, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

The aim of the current research was to identify the characteristics, challenges and solutions of religiosity in Today's society among young people from the perspective of students.. According to the purpose of the research, critical paradigm, qualitative approach and normative research method were used. The field of research included 26 female and male students of the four semesters of elementary education groups of Farhangian University of Kurdistan province, in the academic year of 1402-1403. The findings of the research were presented in three parts: 1. The characteristics of religiosity in the individual and social context, 2. The challenges of religiosity in the social, educational conditions and mental context, and 3. Solutions to overcome the challenges. The results showed that the challenges in the path of religiosity are multidimensional; Therefore, to find the roots of these challenges, it is necessary to pay attention to both the intrapersonal and extrapersonal areas of people. In this direction, the analysis of solutions showed that instead of emphasizing on religious education, it is necessary to emphasize on social, educational and intellectual development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • religiosity
  • contemporary world
  • indicators
  • challenges
  • solutions
  • society
  • youth