چگونگی بازنمایی عرصه هنر در میدان مدرسه از منظر معلمان؛(مورد مطالعه: مدارس شهر تهران)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، گرایش توسعه اجتماعی – روستایی، دانشگاه تهران

2 دانشیار جامعه شناسی، پژوهشکده مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

3 دانشجو دکتری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

4 کارشناس ارشد جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شاهد

10.30465/scs.2024.49137.2862

چکیده

پژوهش‌های میدانی و موقعیت‌مند‌ اندکی از دیدگاه جامعه‌شناسی آموزش و پرورش به کاوش در زمینه چگونگی بازنمایی عرصه هنر در میدان مدرسه پرداخته اند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه چگونگی برساخت واحد درسی هنر در مدرسه با رویکرد کیفی صورت گرفته است. به این جهت با اتخاذ روش نظریه داده بنیاد، مصاحبه‌های نیمه ساختاری با 11 معلم مشغول به خدمت در مقاطع ابتدایی و متوسطه مدارس تهران انجام شد، یافته‌های خام از طریق فرآیند مقایسه کردن و پرسش کردن مورد تحلیل سطر به سطر قرار گرفتند و فرایند رفت و برگشتی کدگذاری باز، محوری و گزینشی در مورد آنها اجرا شد. مدل پارادایمی‌استخراج شده از مقولات نشان می‌دهد که شرایط علی: عدم تخصص‌گرایی حرفه‌ای، تخصص‌گرایی فاقد اهمیت، فقدان امکانات هنری، فضای محیطی نامناسب، ناکارآمدی سرفصل‌ها، نامناسب بودن محتوامنجر به ایجاد پدیده، هنر برنامه درسی ‌شان‌زدایی شده گردید. در این شرایط معلمان با اتخاذ راهبردهای تدریس رفع تکلیفی، همانندپنداری دانش‌آموزان با این پدیده مقابله می‌کنند که درنهایت پیامد این پدیده برای نظام اموزشی، اهمیت کاریکاتوری، کودک‌سازی هنر، دم دستی سازی برنامه هنر، برنامه مهجور مانده و پرورش مقلد، کودک‌سازی هنر بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Representation of art domain as learning Curriculum in the school field from the perspective of teachers; (Study case: schools in Tehran)

نویسندگان [English]

  • mohammadreza sheikhtaheri 1
  • Somayeh Shafiei 2
  • bahman babaei 3
  • hadis karami 4
1 -Ph.D. student in Sociology of Social Development – Rural, Department of Social Development Studies, Faculty of Social Sciences, University of Tehran
2 Associate research professor of Sociology, Department of Social Studies, Institute of Humanities and Cultural Studies, Tehran, Iran
3 Research Institute of Humanities and Cultural Studies
4 Master of Sociology, Faculty of Literature and Human Sciences, Shahid University
چکیده [English]

Few field researches from the point of view of the sociology of education have explored how to represent the domain of art in the school. Using a qualitative approach, this research was conducted to study how to build an art course in the school curriculum. Regarding this, by adopting the grounded theory method, semi-structured interviews were conducted with 11 teachers working in primary and secondary schools in Tehran. The raw data were analyzed line by line through the process of comparing and questioning, and the round-trip process of open, central, and selective coding was implemented on them. The paradigm model extracted from the categories shows that the causal conditions led to the creation of the phenomenon of the devalued art curriculum. These causal conditions include lack of professional specialization, unimportant specialization, lack of artistic facilities, inappropriate environment, inefficiency of headlines, and inappropriateness of content. In this situation, teachers deal with this phenomenon by adopting some inadequate teaching strategies. Finally, the consequence of this phenomenon for the educational system is the importance of caricature, the childization of art, the manipulation of the art program, the abandoned program, and the cultivation of imitators.

کلیدواژه‌ها [English]

  • representation
  • Irrelevant specialization
  • Curriculum has been declassified
  • Identification of students
  • caricatural importance