واکاوی فرایندهای موثر در احساس شادکامی دانشجویان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

پژوهشگاه مطالعات فرهنگی ، اجتماعی و تمدنی

10.30465/scs.2024.50206.2928

چکیده

شادی در مجموعه‌ای از رویکردها در حوزه‌‌های گوناگون بررسی شده است، در این پژوهش به رویکرد اجتماعی توجه شده است. در رویکردهای سنتی (عموماً روان‌شناختی)، شادی را مفهومی قطبی در نظر می‌گیرند و آن را با شادی ذهنی و عینی از یکدیگر متمایز می‌کنند. اما امروزه، عوامل ساختاری، دموگرافیک، نظام و چارچوب سیاسی، ارزش-های فرهنگی و سرمایه اجتماعی نیز جزو عواملی تلقی می‌شوند که در تجربه از شادی موثرند. این پژوهش درصدد شناسایی فرایندها و اشکال شادی است.

روش تحقیق کیفی مطالعه حاضر روش تحلیل مضمون است. گفتگو و مصاحبه‌هایی با 45 نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان در خصوص احساس شادی صورت گرفته است.

در مجموع 2 شکل از شادی مطرح شده است. شادی ناشی از دستیابی به اهداف و شادی ناشی از روابط و تعاملات انسانی. علاوه بر شناسایی اشکال، فرایندها و جریان‌های اثرگذار در ادراک از شادی بررسی شده اند. دو دسته فرایند شناسایی شدند، فرایندهای عمومی که به عنوان ویژگی‌های گسترده ای که اغلب مردم آن‌ها را تجربه می‌کنند و فرایندهای اختصاصی که بر تجربه قشر تحصیل کرده جامعه اشاره دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing effective processes in students' happiness

نویسنده [English]

  • Amene Sedighian Bidgoli
Institute for Cultural, Social and Civilization Studies
چکیده [English]

This research seeks to identify the processes and forms of happiness. The method is thematic analysis and the sample number is 45 students. important results of this research is identifying the main forms of happiness from the perspective of young people. , 2 forms of happiness have been proposed by the respondents. The first is happiness from achieving goals. In this case, activists have considered happiness as a result of achieving goals and plans. Another refers to human relationships and interactions, along with identifying the forms and beliefs about happiness, the interviewees also mentioned some processes and flows that affect the perception of happiness. In total, two categories of axes were identified, the first category is the general categories that are mentioned in the interviews as broad characteristics that most people experience, and the second category is the specific processes that refer to the experience of the educated class of the society. The general processes mentioned by the interviewees refer to economic issues such as failure of economic conditions, failure to meet needs and perception of economic status. Neglecting education and not receiving respect, inconsistency between expectations and the honor of the university community are among the other issues raised.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: social vitality
  • happiness
  • students
  • psychological well-being
  • theme analysis