تبیین جامعه‌شناختی مشارکت طبقه متوسط در انقلاب اسلامی ایران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایران

10.30465/scs.2025.50709.2953

چکیده

این مقاله، مشارکت طبقه متوسط در انقلاب اسلامی ایران را از منظر رهیافت اجتماعی مشارکت سیاسی و با استفاده از روش تاریخی مورد بررسی قرار داده است؛ و به این سوال که چرا در سال 1357، طبقه متوسط (سنتی و جدید) بیشترین نقش و مشارکت را در تغییر رژیم سیاسی (انقلاب) در ایران ایفا نمود، بر اساس مدل داوطلبی مدنی سه پاسخ ارائه داده است: نخست، وجود انگیزه کافی در میان اعضای این طبقه؛ دوم، برخورداری از توانایی‌ها و منابع لازم (شامل وقت، سرمایه مالی و مهارت‌های مدنی) که امکان مشارکت را در مقایسه با سایر طبقات تسهیل می‌نمود؛ و سوم، ترغیب یا اجبار به مشارکت از طریق عضویت در گروه‌ها و شبکه‌های سیاسی و اجتماعی. به بیان دیگر، عضویت در این گروه‌ها و شبکه‌ها، نقش مهمی در ترغیب و بسیج اعضای طبقه متوسط برای مشارکت ایفا نمود. بدیهی است که این سه عامل (انگیزه کافی، منابع لازم و عضویت در شبکه‌های اجتماعی و سیاسی)، به واسطه پایگاه اجتماعی-اقتصادی این طبقات (شامل سطح تحصیلات، میزان درآمد و منزلت شغلی) فراهم آمده بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Sociological Explanation of the Middle Class Participation in the Islamic Revolution of Iran

نویسنده [English]

  • Amir Azimi Dolatabadi
assistant professor of sociology,, the research institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution, Tehran, Iran
چکیده [English]

This article examines the participation of the middle class in the Iranian Islamic Revolution from the perspective of the sociological approach to political participation and using a historical method. It addresses the question of why, in 1979, the middle class (both traditional and modern) played the most significant role in the regime change (revolution) in Iran. Based on a model of civic voluntarism, it offers three answers: First, the existence of sufficient motivation among members of this class; second, possession of the necessary abilities and resources (including time, financial capital, and civic skills) that facilitated participation compared to other classes; and third, encouragement or compulsion to participate through membership in political and social groups and networks. In other words, membership in these groups and networks played a significant role in encouraging and mobilizing members of the middle class to participate. It is evident that these three factors (sufficient motivation, necessary resources, and membership in social and political networks) were facilitated by the socio-economic base of these classes (including level of education, income level, and occupational status).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Revolution
  • political participation
  • middle class
  • civil volunteering model
  • resource