نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار و عضو هیأت علمی گروه کارآفرینی فرهنگی دانشگاه هنر اصفهان
2 استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
4 استادیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)
چکیده
با رشد فزایندة کاربرد رسانه، چگونگی استفاده از رسانههای نوین شاخصی برای قشربندی افراد در کلانشهرها شده است. پژوهش حاضر در کلانشهر اصفهان به روش پیمایشی برای پاسخ به این سؤال بود که کدام کاربرد رسانهای عامل این قشربندی است؟ جامعة آماری این پژوهش را شهروندان کلانشهر اصفهان به تعداد 1908968 نفر تشکیل دادند. از این میان تعداد 959 نفر به منزلة حجم نمونة برآورد انتخاب شدند و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به کار رفت. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة محققساخته بود که پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ (85/0) برآورد شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق تحلیل خوشهای دومرحلهای بر اساس معیار اطلاعاتی (آکائیک) و ضریب کایدو انجام گرفت. مهمترین نتایج نشان داد دو خوشه در کاربرد رسانهای از یکدیگر تفکیکپذیرند. خوشة اول در زمینة تعویض گوشی در سال، داشتن گوشی با کارایی و امکانات جدید، استفاده از ارتباطات غیرکلامی و برنامههای شبکهای، فعالیت در شبکههای مجازی، و استفادة زیاد از اینترنت نمرات بالایی کسب کردند. خوشة دوم در زمینة استفادة کلامی از تلفن همراه و انجام دادن فعالیتهای روزمره به صورت الکترونیکی به میانگین نزدیکتر بودند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Clustering Lifestyle Based on Media Consumption: A Study in Isfahan Metropolis
نویسندگان [English]
- Saeed Sharifi 1
- Mohammad Mahdi Mazaheri 2
- Akbar Etebarian 3
- Badri Shahtalebi 4
چکیده [English]
With the mounting increase of the media consumption being experienced, the way the new media is being used has become an indicator to stratify individuals in the metropolises. The present study, conducted in the metropolis of Isfahan by a survey method answers this question: What media consumption is responsible for such stratification? The population of the study consisted of a total of 1908968 people, all citizens of Isfahan Metropolis. 959 persons from this population were chosen as the sample of this study and multi-staged cluster sampling was conducted. Data collection instrument was a questionnaire made by the researcher whose reliability was estimated by Cronbach's alpha coefficient (0.85). The data was analyzed by two-stage cluster analysis based on information criterion (AIC) and chi-square test. The most important results showed that two clusters of media consumption are separable from each other. In the first cluster, change of cell phones, cell phones’ performance and new features, non-verbal communication and network programs, virtual network activities and intensive use of the Internet gained high scores. The second cluster including verbal use of cell phones and the electronic performance of daily activities approached the average
کلیدواژهها [English]
- lifestyle
- Metropolis of Isfahan
- Media
- media consumption