نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار دانشگاه یاسوج
2 کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه یاسوج
چکیده
در سالهای اخیر چگونگی رابطه و نسبت مدرنیته و دین از مهمترین بحثها و چالشهای فکری و سیاستگذاری اندیشمندان و مدیران جامعه ایرانی بوده است. اما بیشتر این بحثها در سطح تحلیلهای نظری بوده و به صورت تجربی این رابطه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله حاضر، با روش پیمایشی و بر اساس نظریههای بک فورد و گیدنز، به بررسیِ رابطۀ جهتگیری ارزشی مدرن با هویت دینی دانشآموزان متوسطه شهر مرودشت، به تفکیک جنس، پرداخته است. روش نمونهگیری، روش نمونهگیریِ خوشهای چند مرحلهای بوده است. بر اساس نتایج تحقیق میانگین نمرۀ جهت گیری ارزشی مدرن و هویت دینی دختران در هر سه بعدعاطفی، اعتقادی و عملی بالاتر از میانگین نمرۀ پسران و معنیدار بوده است. همبستگی جهتگیری ارزشی مدرن با ابعاد اعتقادی و احساسی هویت دینی منفی و معنیدار بوده؛ اما همبستگی آن با بعد عملی و کلی هویت دینی معنیدار نبوده است. تفاوت جنسیتی هویت دینی پس از کنترل تأثیر متغیر جهت گیری ارزشی مدرن نیز معنی داربوده است. در کل بر اساس نتایج تحقیق به نظر میرسد، بر خلاف مفروضات رایج نظریه دنیوی شدن، رابطۀ بین جهتگیری ارزشی مدرن و هویت دینی، حداقل در بین پاسخگویان این تحقیق، نوعی رابطۀ تقابلی نبوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigation of the Relationship Between Modern Value Orientation and Religious Identity and Its Gender Comparison (A Case Study of High School Students of Marvdasht Town)
نویسندگان [English]
- arman heidari 1
- abbas ramezani 2
چکیده [English]
In Iran society, one of the most political and scientific discussions, challenges and worries of policymakers, managers and social scientists related to the mutual relation between modern Orientation (modernity) and Islamic values. But, almost all of these discussions are done on the theoretical and analytical level and the empirical relationship between modernity and religion has less studied. Giving above conditions, the present study with aid of survey method and on the base of Bekford and Giddens,s theories has investigated the effect of modern value orientation on the religious identity of girl and boy students of high school in Marvdasht town. The sampling method was multistage clustered sampling one. The results of the research showed that the girls have been more faithful than the boys to religion in all the three aspects of religious identity (emotional, ideological and functional). Also, the average of the modern valuing orientation grades is higher in the girls than sons. On the base of the results of the research it could be said that the relationship between modern value orientation and religious identity, at least in searched population, is not an opposite one.
کلیدواژهها [English]
- "modern value orientation"
- " religious identity"
- " high school students"
- " Marvdasht"
- " gender"