- آزادارمکی، تقی و مریم زارع(1387)؛ (( دانشگاه، مدرنیته و دینداری))، دوفصلنامه پژوهشنامه علوم انسانی واجتماعی، ویژهنامه پژوهشهای اجتماعی، بهار و تابستان.
- توسلی، غلامعباس (1372)؛ (( ملیت؛ مذهب وآینده تمدن ایرانی))، ماهنامه ایران فردا،ش 6،فروردین و اردیبهشت.
- رودگر، نرگس (1388)؛ فمینیسم، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
- سراجزاده، حسین (1383)؛ چالشهای دین و مدرنیته (مباحثی جامعه شناختی در دینداری و سکولارشدن)، تهران: طرح نو.
- شمس نجفآبادی، فاطمه (1376)؛ مدرنیته، حوزه و دانشگاه، رساله دکتری جامعه شناسی، هند: دانشگاه دهلی
- طشتزر، فریبا و حسین حیدری و جواد روحانی (1391)؛ (( دین و مدرنیته از نگاه گیدنز))، دو فصلنامه پژوهشنامه ادیان، س 6، ش11، صص91-116.
- کاستلز، مانوئل (1383)؛ عصر اطلاعات (قدرت هویت)، ترجمه حسن چاووشیان، تهران: طرح نو.
- گیدنز، آنتونی (1377)؛ پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
-گیدنز، آنتونی (1378)؛ تجدد و تشخص (جامعه و هویت شخصی در عصر جدید)، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
- گیدنز، آنتونی (1379)؛ جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
- گیدنز، آنتونی (1384)؛ چشماندازهای جهانی، ترجمه محمدرضا جلائیپور،تهران: انتشارات طرح نو.
- گیدنز، آنتونی (1388)؛ مدرنیت، زمان، فضا، ترجمه حامد حاجیحیدری، تهران: نشر اختران.
-لیدمان، اریک (1387)؛ در سایه آینده: تاریخ اندیشه مدرنیته، ترجمه سعید مقدم، تهران: نشر اختران.
- موریس، برایان (1383)؛ مطالعات مردم شناختی دین، ترجمه سید شرفالدین و محمد فولادی، قم: زلال کوثر.
- موسوی، مرضیهسادات و فاطمهسادات علمدار (1388)؛(( بررسی رابطه نوگرایی و دینداری)): (مطالعه در بین دختران منتخب از مناطق 1و6و19)، فصلنامه زن و مطالعات خانواده، س1، ش 4، صص 159-188.
- مهدیزاده، شراره (1381)؛ تلویزیون و نوگرایی، رساله دکتری جامعه شناسی، استاد راهنما: باقر ساروخانی، تهران: دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی.
- نصر، سید حسین (1384)؛ جوان مسلمان و دنیای متجدد، ترجمه مرتضی اسعدی، تهران: طرح نو.
- وودهید، لیندا(1382)؛ فمینیسم و جامعهشناسی دین، ترجمه محسن غلامیآبیز، ماهنامه سیاسی، افتصادی، اجتماعی و فرهنگی آفتاب، س 4، ش 31، صص 48-52.
- هودشتیان، عطا (1381)؛ مدرنیته، جهانی شدن و ایران، تهران: انتشارات چاپخش.
یزدانی، عباس(1389). " رابطۀ بین دین و مدرنیته، تعارض یا سازگاری؟"ف الهیات تطبیقی، سال اول، شماره سوم، پاییز، ص 103- 120.
Beckford, J. A(2003). Social Theory & Religion. United Kingdom: Cambridge University.-
Berger, P.I. (1969).'' The Social Reality of Religion''. London: Faber and Faber.-
Chaves, M. A(1991).''Securalization in the Twentieth-century United States'', PhD dissertation, USA: Harvard University.-
-Giddens, Anthony(2002). ''Living in a Post-Traditional Society''. In: U. Beck & A. Giddens and Scott Lash, Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order. UK: Polity Press, fifth print.
-Furlong, Andy & cartml,Fred (1997). Sociology and Social Change, Individualization and Risk in Late Modernity. USA: Open University.
-Inkeles, Alex and H.Smith, david (1974) Becoming Modern: Individual change in six developing countries,Cambridge, Harvard Universsity press.
.
Hadden, N (1987). ''Toward Desacralizing Secularization Theory", Social Forces, 653,pp. 587-611.-
-Lambert, Y (1985). Religion, Futuribles,277,pp. 129-159.
-Lowenthal, Miriam Kate; Andrew K Macleod and Marco Cinnirella(2001). "Are women more Religion than men? Gender Differences in Religions Activity among Different in the UK'', Personality and Individul Differences, 32, pp. 133-139
Luhman, N (1985).''Society, Meaning, Religion- based on Self reference'', Sociological Analysis, 46, pp.15-20.
Marshall, Gordon (1998). A Dictionary of Sociology. Oxford: Oxford University.-
Morika, K (1975). Religion in Changing Japanese Society. Japan: Tokyo University press.