] 1 [آپوستولوپوس، یورکوس(1383)، جامعه شناسی گردشگری، ترجمه بیژن شفیعی، رشت: انتشارات وارسته.
] 2 [اسپیلکا، برنارد دبلیوهود؛ رالف، هونسبرگر؛ بروس ؛گرساچ ، ریچارد(1390)، روان شناسی دین، ترجمه محمددهقانی، تهران انتشارات رشد.
[ 3 [باقرنیا، آذین؛ احمدیان، رضا (1393). مبانی گردشگری فرهنگی، انتشارات تیسا.
] 4[بهروان، حسین(1386). «جامعه شناسی زیارت؛ با تاکید بر نیازهای زائران در حرم امام رضا علیه السلام»، مشکوه، ش 72و73، صص: 102-87.
] 5 [پوریانی، محمد حسین (1385).«تبیین مفهوم ارزش با رویکرد جامعه شناختی» ش یازدهم، صص77-50.
] 6 [جوادی، مرتضی(1388). فلسفه زیارت و آیین آن، قم: مرکز نشر اسراء.
] 7 [چلپی، مسعود(1375). جامعه شناسی نظم: تشریح نظری نظم اجتماعی، تهران: نشر نی.
] 8 [حیدرآبادی، سیدمهدی(1391). توسعه صنعت گردشگری در چشم اندازی جامع، قم: نشر مولف.
[9[دواتگران،مرجان(1396). «زنان،آفرینش،معنویتوعقل»، در تاریخ24/2/96به نقل از سایت http://www.porsojoo.com/fa/node/323
] 10 [ریتزر، جرج(1374). نظریههای جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران، انتشارات علمی.
] 11 [زاکرمن، فیل(1384)، درآمدی بر جامعه شناسی دین، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: نشر لوح فکر.
] 12 [ سراج زاده، سید حسین؛ رحیمی، فرشید (1392). «رابطه دینداری با معناداری زندگی در یک جمعیت دانشجویی»، راهبرد فرهنگ، ش24، صص22-7.
] 13[شفیعا، سعید؛ محمدی، ثنا(1396). «ارائه الگوی تجربه معنوی گردشگران زن از هیچهایک-بررسی موردی زنان تهرانی»، درمجموعه مقالات دومین کنفرانس گردشگری ومعنویت. تهران: دانشگاه علم و فرهنگ، صص16-1.
14[شفیعا،سعید(1395)«فراتحلیلیبرروششناسی وی افتهای مطالعات کیفیت زندگی گردشگری مقالات فارسی و انگلیسی»، نشریه گردشگری علم و فرهنگ، ش2، صص45-33.
] 15[شمسی پور، علی اکبر؛ فرخ نیا، رحیم ؛ علیرضایی، راحله (1393). «معنایابی و معناسازی متقابل گردشگر و گردشگری، مطالعه موردی شهر همدان»، مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری، سال سوم، ش11، صص: 159-141.
] 16[طالبی، ابوتراب؛ علی پور، اله (1392). «گونهشناسی زیارت و دینداری زائران: معنا کاوی کنش زیارت زائران امام رضا»، فصلنامه علوم اجتماعی، ش 69، صص: 128-107.
17[ عبداللهی،مجید(1389). «بررسی نظری مفهوم محله باز تعریف آن»،نشریه پژوهشهای جغرافیای یانسانی،تهران، ش2، 103-82.
] 18[محمدپور، احمد ؛ رضایی، مهدی (1387). «مبانی پارادایمی روش مردم نگاری و نظریه زمینه ای در پژوهش کیفی: اصول نظری وشیوه های عملی»، فصلنامهی پژوهش علوم انسانی دانشگاه بوعلی سینای همدان، ش17و 18، صص72-42.
] 19 [ مزینانی شریعتی، سارا ؛ کاشی غلامرضا، شیوا(1394). «سیالیت دینی(مطالعه موردی زیارت مزار سهراب سپهری)»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، دوره هشتم، ش3، صص 97-61.
] 20[مطهری، مرتضی(1387)، امامت و رهبری، قم: انتشارات صدرا.
] 21[موسوی، میرنجف؛ کبیری، افشار؛ باقری کشکولی، علی(1387). «بررسی نقش امامزادگان در توسعه گردشگری زیارتی، مطالعه موردی: حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع)»، جغرافیا وتوسعه، ش10، صص: 16-1.
] 22[واخ، یوآخیم (1387). جامعه شناسی دین، ترجمه: جمشید آزادگان، چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
] 23[یوسفی، علی؛ صدیق اورعی، غلامرضا؛ کهنسال، علی و مکری زاده، فهیمه (1391). «پدیدار شناسی تجربی زیارت امام رضا(ع)»، مجله مطالعات اجتماعی ایران، ش 3و 4، صص: 198-180.
[24]Andriotis, k.(2008). ‘Sacred Site Experience, A phenomenological Study’, Annals of Tourism Research, 20(4), 64-84.
[25]Creswell, J .W, (1998).Qualitive Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Traditions, Thousand Oaks, CA: Sage.
[26]Bhardwaj, S.M. (1973). Hindu Places of Pilgrimage in India, Berkeley:Universityof California.
[27]Drule,M, Chis A, Bacila M and Ciornea R. (2012). ‘ A new perspective of non-religious motivations of visitors to sacred sites: evidence from Romania’, Social and Behavioral Sciences. 5( 6), 431 – 435.
[28]- Collins, N. (2010). ‘ Current Jewish Pilgrimage Tourism: Modes and Models of development’, Preliminary Communication(Tourism), 259-270.
[29]Collins, R.(1981).‘ On the Micro Foundations of Macrosociology’. American Journal of Sociology, 86(5): 984-1014.
[30] Collins, R.(1990).Stratification, Emotional Energy, and the Transient Emotions.in Research Agenda in the Sociology of
Emotions,(ed). Theodore Kemper. Albany, N. Y.Sunny Press.
[31]Colmen, S. (2002).‘ Do you belive in pilgrimage? A nthropologicalTheory,Annals Of Tourism Research’, 2(3), 355-368.
[32]Glaser, B; Strauss,A .(1967). Discovery of Grounded Theory, Thansaction.
[33]GhanbaranAH (2004). IranischerBasarimWandel, Stuttgart.
[34]Goeldner, C. R; Ritchie, J. B. (2003).Tourism - Principles, Practices, Philosophies. New Jersey: Johne Wiley & Sons publisher.
[35] Gordon, Steven L.(1986).Micro-sociological theories of Emotion.in Micro- Sociological Theory: Perspectives on Sociological Theory, Vol.2(ed) Eisenstadt, S.N and Helle H.J.
[36]Hinmon, A. (2002). An Anthropological exploration of Intersecting Cultures,chin.
[37]Kelly, J.R. (1982). Leisure, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
[38]Marcus CC;Sarkissian W (1986).Housing as if People Mattered, Berkeley, University of California Press.
[39]Marina Abad, G;Basagita G;Omil, Jos;Iriberri, R S(2016). ‘Pilgrimage As Tourism Experience: The Case Of The Ignatian Way’, International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage,v:4, pp1-10
[40]Morinis, Alan(1992) Sacred Journeys, Greenwood Press, United States of America.
[41]Riss O. ;Woodhead L (2010), A Sociology of Religious Emotion,oxford
[42]Rysbekova, S.;Duissenbayeva, A;Izmailov, I. (2014). Religious Tourism as a Sociocultural Phenomenon of the Present “The Unique Sense Today is a Universal Value Tomorrow. This is the Way Religions are Created and Values are Made.”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 143, 958-963.
[43] Santos, M. (2000). Fátima: religious tourism in a sanctuarycity, in 6 World Leisure Congress;Bilbau, de 3 a 7 de Julho.
[44]Shott, Susan.(1979). Emotion and Social Life: A Symbolic Interactionist Analysis. American
[45]Strauss,A.; Corbin, j. ,1998. Basic of Qualitive Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Thousand Oaks, CA:Sage.
[46]Turner, V.W. ; Turner, E .(1978). Image and pilgrimage in Christian Culture, New York: Columbia University Press.