بهاران تنکابنی؛ پویان شهابیان؛ آتوسا مدیری
دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1396، صفحه 1-24
چکیده
فضاهای عمومی شهری را میتوان مهمترین بستر شکلگیری ارتباطات اجتماعی انسانها و برآورده شدن بسیاری از نیازهای جوامع شهری دانست. امروزه این فضاها دچار تغییرات و تحولات گستردهای شدهاند که سبب شده تا حد زیادی از ماهیت اولیه خود فاصله گیرند و نتوانند آنگونه که باید پاسخگوی نیازهای شهروندان باشند. با توجه به اینکه از ...
بیشتر
فضاهای عمومی شهری را میتوان مهمترین بستر شکلگیری ارتباطات اجتماعی انسانها و برآورده شدن بسیاری از نیازهای جوامع شهری دانست. امروزه این فضاها دچار تغییرات و تحولات گستردهای شدهاند که سبب شده تا حد زیادی از ماهیت اولیه خود فاصله گیرند و نتوانند آنگونه که باید پاسخگوی نیازهای شهروندان باشند. با توجه به اینکه از مهمترین نیازهای انسان، تعامل با فضای عمومی و مردم جامعه است، شناخت این فضاها، تغییرات، مسائل و چالشهای پیش روی آنها، ضروری به نظر میرسد. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش "نظریه مبنایی" تلاش دارد به بازشناسی تغییرات و تحولات فضاهای عمومی شهری تهران در عصر حاضر و بررسی و تحلیل مقولههای مرتبط با این فضاها بپردازد. به نظر میرسد بزرگترین چالش این فضاها، نبود "تعادل و عدالت" در ابعاد مختلف است؛ این فضاها را نمیتوان فضاهایی متعادل و عادلانه دانست زیرا هنوز به درجه نهایی از کیفیت، رضایت و مطلوبیت نرسیدهاند. فضاهای عمومی شهری تهران دچار چالشهای متعددی شده و در مرحله گذار قرار گرفتهاند؛ نتوانستهاند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند؛ در برقراری ارتباط با مخاطب دچار مشکل جدی هستند؛ با بستر و زمینهای که در آن قرار دارند، بیگانهاند و قوانین و سیاستهای حاکم متعادل و متناسبی ندارند.
مریم دولتی فرد؛ شهلا اسلامی؛ شمس الملوک مصطفوی
دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1396، صفحه 25-52
چکیده
دوره مشروطه، آغاز پیدایش و گسترش جریان خردگرایی مدرن در ایران است. با ورود مضامین سیاسی و اجتماعی در حوزه شعر و موسیقی، گفتمان سیاسی دوره مشروطه در بستر موسیقی و ادبیات شکل گرفت. تصانیف میهنی از ابزارهای قدرتمند برای گسترش پیام مشروطیت بود چنانچه تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این دوره بر چیستی تولید موسیقی موثر بود. ...
بیشتر
دوره مشروطه، آغاز پیدایش و گسترش جریان خردگرایی مدرن در ایران است. با ورود مضامین سیاسی و اجتماعی در حوزه شعر و موسیقی، گفتمان سیاسی دوره مشروطه در بستر موسیقی و ادبیات شکل گرفت. تصانیف میهنی از ابزارهای قدرتمند برای گسترش پیام مشروطیت بود چنانچه تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در این دوره بر چیستی تولید موسیقی موثر بود. این مطالعه با کاربرد روش شناسی فوکو در تحلیل تصانیف میهنی عارف قزوینی کوشیده است به این پرسش پاسخ دهد که تحولات دوره مشروطه چه صورت بندی را در گفتمان تصانیف عارف قزوینی پدید آورده است؟ موسیقی ایران با تصانیف انقلابی موسیقیدانهایی نظیرعارف قزوینی متحول شد. این تصانیف به ترتیب فراوانی مقوم گفتمان ناسیونالیسم، لیبرالیسم، پارلمانتیسم، دموکراتیسم، سوسیالیسم و سکولاریسم هستند. گفتمان ناسیونالیسم محور همه تصانیف را سامان بخشیده است. تغییر جایگاه شعر و موسیقی، صورتبندی نو در تصانیف و اشعار؛ نقد قدرت و شکل گیری موسیقی مبتنی بر موسیقی غربی، از ویژگیهای این دوره است.
مریم ضمیری بلسبنه؛ نادر افقی؛ فردین علیخواه
دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1396، صفحه 53-80
چکیده
در سالهای اخیر شاهد نوعی آنومی اخلاقی در سطوح مختلف جامعه و مبدل شدن آن به نوعی نا سازگاری اخلاقی در سطح عمومی جامعه هستیم. در فرایند این تغییر و تحول، یکی از شیوه هایی که به مراتب کاربرد ان نیز افزایش یافته است، مقاومت فرهنگی است. یکی از نشانه های مقاومت فرهنگی ناسزاگویی و بدزبانی و افزایش خشونت در گفتار است. در این پژوهش از نظریه ...
بیشتر
در سالهای اخیر شاهد نوعی آنومی اخلاقی در سطوح مختلف جامعه و مبدل شدن آن به نوعی نا سازگاری اخلاقی در سطح عمومی جامعه هستیم. در فرایند این تغییر و تحول، یکی از شیوه هایی که به مراتب کاربرد ان نیز افزایش یافته است، مقاومت فرهنگی است. یکی از نشانه های مقاومت فرهنگی ناسزاگویی و بدزبانی و افزایش خشونت در گفتار است. در این پژوهش از نظریه بوردیو( برای متغیر سرمایه فرهنگی)، فوکویاما و کاکس ( برای متغیر اعتماد اجتماعی) و رابرتسون و گیدنز ( برای متغیر جهانی شدن) استفاده شده است. از این حیث، هدف پژوهش حاضر، تحلیل جامعهشناختی و ارائهی نشانه های افزایش ناسزاگویی در گفتار است. با توجه به هدف ذکر شده، نوع روش تحقیق، روش کمی (پیمایشی) است. که در بین 384 نفر از جوانان سطح شهر رشت، با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که عوامل اجتماعی و فرهنگی به ترتیب شامل متغیرهای اعتماد اجتماعی، جهانیشدن فرهنگی و سرمایه فرهنگی توانستهاند 24/0 درصد و عوامل فردی به ترتیب شامل پایگاه اقتصادی و اجتماعی، وضعیت تأهل، سن و جنسیت توانستهاند، 22/0 از واریانس ناسزاگویی در گفتار پاسخگویان را پیشبینی نمایند.
سوفیا فرخی؛ جاسب نیکفر
دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1396، صفحه 81-105
چکیده
یکی از مسائلی که در تحلیل هویت در ایران همواره مورد توجه قرار گرفته است نحوه مواجهه روشنفکران با آن است. در میان گفتمان های روشنفکری ایران، داریوش شایگان همواره با گشودگی و انفتاح با مکاتب گوناگون و موضوعات مختلف از جمله "هویت ایرانی" مواجه میشود: چه آنجا که در "ادیان و مکتبهای فلسفی هند" از «حسن تفاهم» ...
بیشتر
یکی از مسائلی که در تحلیل هویت در ایران همواره مورد توجه قرار گرفته است نحوه مواجهه روشنفکران با آن است. در میان گفتمان های روشنفکری ایران، داریوش شایگان همواره با گشودگی و انفتاح با مکاتب گوناگون و موضوعات مختلف از جمله "هویت ایرانی" مواجه میشود: چه آنجا که در "ادیان و مکتبهای فلسفی هند" از «حسن تفاهم» میان فرهنگها سخن به میان میآید چه هنگامی که در "آسیا در برابر غرب" از هجوم دیگری و فرهنگی بیگانه و لاجرم نشانه های خطرآفرین سخن میگوید، چه آنجا که در "نگاه شکسته" با طرح بحث اسکیزوفرنی فرهنگی به دوپارگی این فرهنگ و هویت اشاره می کند و بالاخره زمانی که در افسون زدگی جدید صحبت از تعدد هویت ها و ادغام هویت ها و فرهنگ ها در اثر روند جهانی شدن به میان می آورد. نویسندگان در مقالهی حاضر مقولهی هویت را در اندیشهی شایگان متقدم و متاخر به بحث می گذارند. نوشتار حاضر ضمن بسط این نگره در آرای این فیلسوف مهم،کاستیها و مشکلات نظریهی او را نیز مورد توجه قرار خواهد داد. مقاله از روش شناسی توصیفی مبتنی بر تحلیل محتوایی پیروی میکند.
محمدسالار کسرایی؛ پروشات مهرورزی
دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1396، صفحه 107-135
چکیده
پژوهش پیش رو با هدف پیبردن به نحوه بازنمایی نقش اجتماعی زنان در رسانه سینما و شناخت ایدئولوژیهای پنهان در پشت این بازنماییها با استفاده و ترکیب دو روش تحلیل روایت بارت و نشانهشناسی فیسک انجام گرفته است.به این منظوردو فیلم «فروشنده» و «یه حبه قند»، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مورد انتخاب شدهاند. سعی ...
بیشتر
پژوهش پیش رو با هدف پیبردن به نحوه بازنمایی نقش اجتماعی زنان در رسانه سینما و شناخت ایدئولوژیهای پنهان در پشت این بازنماییها با استفاده و ترکیب دو روش تحلیل روایت بارت و نشانهشناسی فیسک انجام گرفته است.به این منظوردو فیلم «فروشنده» و «یه حبه قند»، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مورد انتخاب شدهاند. سعی بر آن بوده تا به این سؤال پاسخ داده شود که زنان در فیلمهای سینمایی مورد بررسی چگونه بازنمایی میشوند و ایدئولوژی پنهان در این آثار چیست. یافتهها حاکی از آناند که بازنماییهای ارائه شده از زنان در هر دو فیلم در راستای تحکیم و تثبیت کلیشههای جنسیتی جامعه ایران قدم برداشتهاند و در هر دوی آنها مردان متفکر و زنان منفعل به نمایش درآمدهاند. همچنین با وجود تفاوتهای موجود در دو فیلم، نقش پررنگ سنت و تأثیر آن در تصمیمات شخصیتهای آنها به خوبی دیده میشود.
زهرا معاون؛ مجید موحد؛ منصو طبیعی
دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1396، صفحه 137-161
چکیده
زیارت بخش مهمی از فعالیتهای مربوط به گردشگری مذهبی را دربر میگیرد. پژوهش حاضر، با اتخاذرویکرد کیفی به توصیف چگونگی معنایابی زنان در گردشگری مذهبی می پردازد، در چارچوب مفهومی نگاهی به گردشگری وجودی کوهن انداخته شدهاست؛ از روش مردمنگاری برای اجرای عملیات تحقیق استفاده شد. تکنیک گردآوری دادهها مشاهده مشارکتی و مصاحبههای ...
بیشتر
زیارت بخش مهمی از فعالیتهای مربوط به گردشگری مذهبی را دربر میگیرد. پژوهش حاضر، با اتخاذرویکرد کیفی به توصیف چگونگی معنایابی زنان در گردشگری مذهبی می پردازد، در چارچوب مفهومی نگاهی به گردشگری وجودی کوهن انداخته شدهاست؛ از روش مردمنگاری برای اجرای عملیات تحقیق استفاده شد. تکنیک گردآوری دادهها مشاهده مشارکتی و مصاحبههای نیمه ساختیافته بود ومشارکتکنندگان با نمونهگیری هدفمند انتحاب و یافتهها از طریق تحلیل موضوعی تحلیل شدهاند، جامعۀ مطالعه شده گردشگران زن بقاع متبرکه شهر شیراز بودند که از طریق مصاحبه عمیق با 30نفر، داده ها جمعآوری شد. یافتهها حاکی از این میباشند که سفر زیارتی علاوه بر اینکه سفری بیرونی است، میتواند سفری درونی باشد و موجب برقراری تعاملات فردی، میان فردی و فرا مادی و اتصال ونزدیکی فیزیکی و قلبی در فضایی مملؤ از عاطفه دینی و فارغ از هرگونه تعلق و روزمرگی گردد که در نهایت منجر به معنا یابی وجستجوی خود حقیقی میگردد.زیارت بیان کننده جستجویای روحانی ـ وجودی به سوی نیرویی ماورایی است؛ بنابراین به زائر کمک میکند که به چشماندازی درونی دست پیدا کند وبه سفری فراتر از زمان ومکان برود.درواقع چنین سفری برای زنان فرصتی مغتنم است که ا زکارهای روزمره جداشوندوبه کنکاشی عمیق بپردازدتاگمشده های درونی خودرابیابند.