نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دوره دکترای مددکاری اجتماعی،دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی،دانشگاه الزهرا
3 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی تربیتی،دانشگاه الزهرا
چکیده
در کشورهایی مانند ایران که با وجود تنوع زبانی گسترده، زبان آموزشی واحدی دنبال میشود امکان ظهور و بروز نیمزبانگی و ایجاد کد زبانی ِمحدود وجود دارد. در این حالت فرد در هیچ یک از زبانهای مادری و آموزشی به تسلط کافی نمیرسد و ارتباط و تعاملات او تحت تاثیر قرار میگیرد. از این رو پژوهش حاضر به «بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی» پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده کیفی است. جامعه پژوهشی شامل 18دانشآموز لر زبان و 6 دانشآموز فارسی زبان پایه پنجم ابتدایی میباشد که در سال تحصیلی1395-1394در مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر مشغول تحصیل بودند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمهساختیافته گردآوری و پس از پیادهسازی، تحلیل مضمونی شد. بر اساس یافتهها از 18دانشآموز لر زبان، 16 نفر نیمزبانه(دارای کد زبانیمحدود) هستند.2 نفر(دارای مادران تحصیلکرده و شاغل) به همراه تمامی دانشآموزان فارسی زبان دارای کد زبانیگسترده هستند. میزان فعالیتهای اجتماعی-آموزشی و سرمایه فرهنگی دانشآموزان نیمزبانه نسبت به دانشآموزان کد گسترده پایینتر است."بازتولید فرهنگی"،"پنهان کردن هویت" و"آرزوی تحصیل در مدرسه لری" از مهمترین مضامین تحقیق است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Sociological study of semi-linguiesm consequences
نویسندگان [English]
- Marzeye Mohammadi 1
- Marzieh Mousavi khameneh 2
- Morteza Monadi 3
1 PhD Student of Social Work, Allameh Tabataba'i University
2 Associate Professor of Sociology, Al-Zahra University
3 Associate Professor and Faculty Member of Educational Psychology, Al-Zahra University
چکیده [English]
In countries like Iran where, despite the variety of spoken languages, only one language is applied for both educational and formal purposes, it is likely that semi-linguisem and restricted language code happen. In situations like this, one cannot have complete mastery of his mother tongue or the educational language, hence his relationships and interactions are affected. The current study is aimed at analyzing “semi-linguisem and its outcomes on social-educational interactions of students” among Lori-speaking students. The qualitative method is employed. The statistical population in the research included 18 Lori-speaking and 6 Persian-speaking students in grade five of the elementary school in Islamshahr2015-2016. The information in this part are gathered through semi structured interviews and used content analysis. According to findings of 18 Lori students, 16 students were semi-linguistic. Two others (with educated and occupied mothers) with other remained students had wide linguistic codes. Socio-educational and cultural capitals in students with limited codes were lower than students with widespread codes, “Cultural reproduction”, “Concealing the identity” and “Dream of studying in a Lori language school” where other results of qualitative section.
کلیدواژهها [English]
- mother tongue
- semi-linguism
- the social-educational interactions of students
- language situation
- Lori Student