احمدپور، نادر(1372). «بررسی تاثیر دو زبانگی در جریان یادگیری دانشآموزان پایه اول استان لرستان».پایان نامه کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران .
احتشامی،طیبه و موسوی سیدغفار(1388).«رشد زبانی و رشد ذهنی، موثر بر تعامل». ماهنامه پژوهش آموزشی. شماره 119.صص156-141
ادگار، اندرو و سجوئیک،پیتر(1388). مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی.ترجمه محمد نبوی و مهران مهاجر، تهران، نشر آگه.
استونز، راب(1379). متفکران بزرگ جامعهشناسی. ترجمه مهرداد میردامادی ،تهران نشر مرکز.
اسماعیلی، علی حسین(1388). «بررسی نقش معلم در کاهش مشکلات دانشآموزان دو زبانه آذربایجان شرقی در دوره ابتدایی با تکیه بر زبان مادری». شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی.
اسمیت، فیلیپ(1387). درآمدی بر نظریه سرمایه فرهنگی معاصر. ترجمه حسن پویان، تهران، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
باطنی، محمدرضا(1380). زبان و تفکر، تهران، نشر آبانگاه.
بدری، رحیم(1381). «ارزیابی اثربخشی دوره یک ماهه آمادگی تابستان در مناطق دو زبانه آذربایجان شرقی». شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی.
ترابانت، یورگن(1388).«زبان چیست؟» ترجمه منوچهر امیرپور. تهران، انستیتو گوته، هیئت تحریریه اندیشه و هنر.
جهانگیری، نادر(1378). زبان بازتاب زمان. تهران، نشر آگاه.
حمیدی، منصورعلی(1384). «دوگانگی زبان خانه و آموزشگاه: نمود زمینهها و پیامدهای در پرلز». فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س). سال پانزدهم، شماره54: صص14-1
زایرکعبه، رحیم(1390). پیامدهای اجتماعی آموزش دو زبانه. مجموعه مقالات اولین همایش ملی دو زبانگی و آموزش (چالشها، چشماندازها و راهکارها)، تهران،پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
سنتراک،جان(1392). روانشناسی رشد در گسترهی زندگی. ترجمه: پرویز شریفی درآمدی، محمدرضا شاهی، تهران، انتشارات دانژه.
شرام،ویلبر(1348). ارتباط جمعی ورشد ملی. ترجمه ابراهیم رشیدپور، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
صالحیامیری، سیدرضا(1386). مفاهیم و نظریههای فرهنگی.تهران، انتشارات ققنوس.
علاقهبند،علی(1376). جامعه شناسی آموزش و پرورش.تهران، نشر روان.
فرگاس،جوزف پی(1373). روانشناسی تعامل اجتماعی. ترجمه خشایار بیگی و مهرداد فیروزبخت. تهران، انتشارات ابجد
قربانیان،سمیه(1393). بررسی زبان گفتاری دانشآموزان ابتدایی شهر تبریز با تأکید بر دو زبانگونگی، پایاننامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا.
کارتلج،جی و میلبرن،جیاف(1385). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه محمدحسین نظرینژاد،تهران، انتشارات بهنشر
کرامش،کلر(1390). زبان و فرهنگ. ترجمه فریبا غضنفری و دیگران، تهران، انتشارات امیرکبیر
کریمی،یوسف(1373). روانشناسی اجتماعی آموزش و پرورش. تهران، موسسه نشر ویرایش
گرانپایه، بهروز(1377). آسیب شناسی فرهنگ عمومی ایران.تهران، نشرنی،جلد دوم
گیدنز،آنتونی(1378). نظریههای جامعهشناسی. ترجمه منوچهر صبوری. تهران، نشر نی، چاپ پنجم
مدینا،خوسه(1389). مفاهیم بنیادی در فلسفه زبان. ترجمه محمود کریمی. تهران، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
منادی،مرتضی(1385). جامعهشناسی خانواده: تحلیل روزمرگی و فضای درون خانواده. تهران، نشر دانژه
منادی،مرتضی(1392). جامعهشناسی آموزش و پرورش.تهران، انتشارات آوای نور
منادی، مرتضی؛ عابدی فاطمه و طالبزاده شوشتری، لیلا(1393). روش پژوهش کیفی کاربردی(در علوم اجتماعی و علوم رفتاری).تهران، انتشارات جامعهشناسان
مهرجو، علی و هادیان مجید(1371). «مقایسه پیشرفت تحصیلی دو زبانه و یک زبانه». شورای تحقیقات ادارة کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی
نرسیسیانس امیلیا(1382). مباحثی در دوزبانگی از دیدگاه علوم اجتماعی. تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور
نیلیپور، رضا(1371). تواناییهای دوزبانه شدن در کودکان و بزرگسالان. مجموعه مقالات سمینار بررسی ابعاد دو زبانگی.
نجفی،موسی(۱۳۹۲). هویت شناسی. تهران، انتشارات آرما
یمنیدوزیسرخابی، محمد(1371). «تحلیلی بر ناسازگاری دانشآموزان در دوره ابتدائی». .فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره32.صص80-62.
Beheydt Ludvic et Demeulenaere Isabelle (2003) “Dictionnaire de l’altérité et dis relations inter culturelles”, Paris, Armand Colin.
Baker, colin(2011) “Founactions of Bilingual Education and Bilingualism” publisher : channel view publications Ltd.
Bourdieu, Pierre (1986). “The forms of capital”, Richardson, John G. eds. Handbook of theory and research for the sociology of education Greenwood Press New York241258
Bourdieu, Pierre (1991)“Language and Symbolic power. Cambridge, UK: Polity press.
Dopke, S, McNamara, T.F., & Quinn, T.J.(1991) "Psycholinguistic aspects of bilingualism" .Eric Document Reproduction Service No, Ed 273.
Guofang, Li (2008). “Second Language and Literacy Learning in School and at Home: An Ethnographic Study of Chinese Canadian First Graders’ Experiences”. Literacy Teaching and Learning Volume 11, Number 2.
Jim Cummins (2001). ”
Language, Power and Pedagogy Bilingual Children in the Crossfire” .Toronto, Publisher: Multilingual Matters.
Hinen, Volker (2005) “Semilingualism, Double Monolingualism and Blurred Genres On (Not) Speaking a Legitimate Language”. Journal of Social Science Education JSSE, Volume 4, Number 1.
McCarthy, Kristin. (2011)"Adaption of Immigrant Children to the United State: A Review of The Literature”. for the New Jersey immigrant youth project.
Robert Crosnoe and Ruth N. López Turley.(2011).”K–12 Educational Out comes of Immigrant Youth”. The Future of Children .VOL. 21/ NO. 1.
- روزنامه اعتماد، 6/12/1393
- مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی