حسینی محمدرضا؛ مهرداد نوابخش؛ زهرا رحیمی
چکیده
پدیده وندالیسم یکی از عوامل نوظهور تأثیرگذار بر رشد مسائل اجتماعی و آسیبهای شهری است که به مفهوم داشتن نوعی روحیهی بیمارگونه به کار رفته و مبین تمایل به تخریب آگاهانه اموال و متعلقات عمومی است. در پژوهش حاضر با رویکردی جامعهشناختی رابطه سبک زندگی با پرخاشگری و وندالیسم مورد مطالعه قرار گرفته است که به روش پیمایشی و با پرسشنامه ...
بیشتر
پدیده وندالیسم یکی از عوامل نوظهور تأثیرگذار بر رشد مسائل اجتماعی و آسیبهای شهری است که به مفهوم داشتن نوعی روحیهی بیمارگونه به کار رفته و مبین تمایل به تخریب آگاهانه اموال و متعلقات عمومی است. در پژوهش حاضر با رویکردی جامعهشناختی رابطه سبک زندگی با پرخاشگری و وندالیسم مورد مطالعه قرار گرفته است که به روش پیمایشی و با پرسشنامه محققساخته انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه زنان و مردان 29-15 ساله شهرهای خرم آباد، بروجرد و ازنا میباشد که از این میان تعداد 714 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون، تحلیل واریانس یکطرفه تحلیل شدند. نتایج بهدست آمده حاکی از آن بود که بین مؤلفههای سبک زندگی با پرخاشگری و وندالیسم رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. براساس نتایج تحلیل رگرسیون، مهمترین عامل در بروز رفتارهای پرخاشگرانه و وندالیسم، قرار گرفتن در موقعیتهای نابهنجار است که بیشترین میزان بتا 28/0 را داشته است و سپس به ترتیب مصرف فرهنگی 26/0، سبک زندگی 21/0 و مدیریت بدن 18/0 بیشترین تأثیر را بر پرخاشگری و وندالیسم داشتهاند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که 26 درصد رفتارهای پرخاشگرانه و وندالیستی توسط مجموع متغیرهای مستقل قابل تبیین است.
ثمره صفی خانی؛ خدیجه سفیری
چکیده
در این نوشتار، آموزه غیبت به عنوان یک ایده موعودگرایانه از خلال تفاسیر زیارتکنندگان مسجد جمکران مطالعه گردید و نشان داده شد که موعودگرایی متاثر از نوعِ نگاه سوژه به پایان هستی (یا تاریخ) و نوعِ رستگاریِ مورد انتظار، در یک صورت نمادین تفسیر میشود. با وامگیری دستگاه مفهومی لاکان، سوژهها، مفسرانی در نظر گرفته شدند که این ایده ...
بیشتر
در این نوشتار، آموزه غیبت به عنوان یک ایده موعودگرایانه از خلال تفاسیر زیارتکنندگان مسجد جمکران مطالعه گردید و نشان داده شد که موعودگرایی متاثر از نوعِ نگاه سوژه به پایان هستی (یا تاریخ) و نوعِ رستگاریِ مورد انتظار، در یک صورت نمادین تفسیر میشود. با وامگیری دستگاه مفهومی لاکان، سوژهها، مفسرانی در نظر گرفته شدند که این ایده را در ساحت نمادین صورتبندی میکنند؛ این صورتبندی از طریق دو فانتزی 1. تحقق جامعهای عاری از هرگونه بیعدالتی و 2. تحقق جامعهای عاری از هرگونه فساد، میل به همانانگاری را در جهت جبرانِ فقدان بنیادی ناشی از غیبت منجی ایجاد میکند. پیامد این میل در فانتزی اول، تفسیر آموزه غیبت در صورت نمادین اسطورهای است و نقش سوژه برای جبران این فقدان، شرکت در مناسکی چون خواندن نماز و دعا برای ظهور منجی در نظر گرفته میشود. در فانتزی دوم اما، آموزه غیبت در صورت نمادین علمی تفسیر میشود و نقش سوژه برای جبران فقدان، مبارزه با مصادیق فساد از طریق امر به معروفها و نهی از منکراتی است که فرایند تکوینی ظهور را تند یا کند میکنند.
محرم عباسی؛ الهام ابراهیمی؛ ملیحه شیخی قهی؛ علیرضا اکبری
چکیده
امروزه سرمایه اجتماعی به عنوان سرمایهای کلیدی در سازمانها و جوامع ایفای نقش میکند. اهمیت آن تا حدی است که بدون توجه به آن ممکن است نرخ بازگشت سرمایه حاصل از دیگر سرمایههای موجود کاهش یابد. با توجه به اهمیت این نوع سرمایه، شاهد انجام پژوهشهای متعددی در سطوح و بافتهای متفاوت هستیم که شاخصهای گوناگونی در سطوح تحلیل متفاوت ...
بیشتر
امروزه سرمایه اجتماعی به عنوان سرمایهای کلیدی در سازمانها و جوامع ایفای نقش میکند. اهمیت آن تا حدی است که بدون توجه به آن ممکن است نرخ بازگشت سرمایه حاصل از دیگر سرمایههای موجود کاهش یابد. با توجه به اهمیت این نوع سرمایه، شاهد انجام پژوهشهای متعددی در سطوح و بافتهای متفاوت هستیم که شاخصهای گوناگونی در سطوح تحلیل متفاوت را برای ابعاد سهگانه مفهوم سرمایه اجتماعی معرفی کردهاند. بنابراین، بررسی یکپارچه این پژوهشها برای شناسایی شاخصهای کلیدی این مفهوم در سطوح تحلیل متفاوت ضرورت دارد. در این راستا هدف از انجام این پژوهش، بررسی جامع شاخصهای سرمایه اجتماعی در سطوح تحلیل متفاوت است. بدین منظور از رویکرد فراترکیب و روش تحلیل محتوای قیاسی استفاده شد. جامعه مورد بررسی مقالات موجود در زمینه سرمایه اجتماعی، در پایگاههای علمی از سال 1970 تا 2018 به تعداد 5195 مقاله بود که از میان آنها 72 مقاله به روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند. نتیجه اولیه استخراج کدهای اولیه در قالب ۱۴ مقوله فرعی و طبقهبندی آنها ذیل سه مقوله اصلی سرمایه اجتماعی بود. تدقیق و مطالعه متون مرتبط با این شاخصها نشان داد سه سطح تحلیل برای مفهوم سرمایه اجتماعی قابل تبیین است. این سه سطح مختلف تحلیل عبارتند از: سطح کلان (جوامع)، سطح میانی (گروهها یا سازمانها) و سطح خرد (عاملان فردی).
اسحاق قیصریان؛ محمدجواد زاهدی مازندرانی؛ مصطفی مهرآیین؛ امیر ملکی
چکیده
هدف این پژوهش دستیابی به ساختار صورتبندی ذهنی- ادراکی زوجین قوم کُرد از تجربه عشق است. ازاینرو، مهمترین پرسش این پژوهش به این شیوه تدوینشده است: زوجین عاشق در حالتها و موقعیتهای مختلف زندگی، عشق را چگونه تجربه میکنند؟ پاسخگویی به سؤالات این مطالعه نیازمند طرح فرضیه خاصی نبوده و با ورود به میدان پژوهش، تجربه زیسته افراد ...
بیشتر
هدف این پژوهش دستیابی به ساختار صورتبندی ذهنی- ادراکی زوجین قوم کُرد از تجربه عشق است. ازاینرو، مهمترین پرسش این پژوهش به این شیوه تدوینشده است: زوجین عاشق در حالتها و موقعیتهای مختلف زندگی، عشق را چگونه تجربه میکنند؟ پاسخگویی به سؤالات این مطالعه نیازمند طرح فرضیه خاصی نبوده و با ورود به میدان پژوهش، تجربه زیسته افراد در مورد عشق مورد پرسش قرارگرفته است. با بهرهگیری از روش تحقیق پدیدارشناسی، مشارکتکنندگان در پژوهش از بین زوجین با قومیت کُرد که تجربه عشق داشتهاند؛ به تعداد 10 زوج(20نفر) انتخابشدهاند. قبل از ورود به میدان پژوهش و شروع مصاحبه، از طریق مطالعهای اکتشافی حالتها و موقعیتهای مهم عشق از طریق افراد عاشق استخراج گردید و در هنگام مصاحبه با تقسیم مراحل عشق به پنج مرحله، این حالتها و موقعیتهای مهم مورد پرسش قرار گرفت. تحلیل متون حاصل از انجام مصاحبه از طریق روش تحلیل گفتمان جیمز پُلجی انجامشده است. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبهها نشان میدهد که عشق در مراحل مختلف زندگی به صورتهای مختلفی تجربه شده است. اما آنچه قابل توجه است، تفاوت در احساس، کنش و عمل در مرحله قبل از عاشقی با مراحل بعدی زندگی مشترک عاشقانه است.
مرضیه محمدی؛ مرضیه موسوی خامنه؛ مرتضی منادی
چکیده
در کشورهایی مانند ایران که با وجود تنوع زبانی گسترده، زبان آموزشی واحدی دنبال میشود امکان ظهور و بروز نیمزبانگی و ایجاد کد زبانی ِمحدود وجود دارد. در این حالت فرد در هیچ یک از زبانهای مادری و آموزشی به تسلط کافی نمیرسد و ارتباط و تعاملات او تحت تاثیر قرار میگیرد. از این رو پژوهش حاضر به «بررسی جامعه شناختی ...
بیشتر
در کشورهایی مانند ایران که با وجود تنوع زبانی گسترده، زبان آموزشی واحدی دنبال میشود امکان ظهور و بروز نیمزبانگی و ایجاد کد زبانی ِمحدود وجود دارد. در این حالت فرد در هیچ یک از زبانهای مادری و آموزشی به تسلط کافی نمیرسد و ارتباط و تعاملات او تحت تاثیر قرار میگیرد. از این رو پژوهش حاضر به «بررسی جامعه شناختی پیامدهای نیم زبانگی» پرداخته است. روش تحقیق مورد استفاده کیفی است. جامعه پژوهشی شامل 18دانشآموز لر زبان و 6 دانشآموز فارسی زبان پایه پنجم ابتدایی میباشد که در سال تحصیلی1395-1394در مدارس ابتدایی شهرستان اسلامشهر مشغول تحصیل بودند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمهساختیافته گردآوری و پس از پیادهسازی، تحلیل مضمونی شد. بر اساس یافتهها از 18دانشآموز لر زبان، 16 نفر نیمزبانه(دارای کد زبانیمحدود) هستند.2 نفر(دارای مادران تحصیلکرده و شاغل) به همراه تمامی دانشآموزان فارسی زبان دارای کد زبانیگسترده هستند. میزان فعالیتهای اجتماعی-آموزشی و سرمایه فرهنگی دانشآموزان نیمزبانه نسبت به دانشآموزان کد گسترده پایینتر است."بازتولید فرهنگی"،"پنهان کردن هویت" و"آرزوی تحصیل در مدرسه لری" از مهمترین مضامین تحقیق است.
یونس نوربخش؛ احسان فرهادی
چکیده
گردشگری به مثابه پدیده ای «معنا ساز»، بر اساس درک و فهم کنشگران از آن، ذیل زمینه مندی فرهنگی- اجتماعی در هر جامعه ساخت می یابد. نویسندگان با استفاده از روششناسی کیفی مصاحبههای باز و نیمه ساختاریافته صورت دادند تا چگونگی فهم و درک از پدیده گردشگری را در بین ایشان دریابند. نتایج نشان میدهد گردشگری امری هویتبخش (وجه ممیزه فرد ...
بیشتر
گردشگری به مثابه پدیده ای «معنا ساز»، بر اساس درک و فهم کنشگران از آن، ذیل زمینه مندی فرهنگی- اجتماعی در هر جامعه ساخت می یابد. نویسندگان با استفاده از روششناسی کیفی مصاحبههای باز و نیمه ساختاریافته صورت دادند تا چگونگی فهم و درک از پدیده گردشگری را در بین ایشان دریابند. نتایج نشان میدهد گردشگری امری هویتبخش (وجه ممیزه فرد مدرن و سنتی)، در اندیشه و کنش انسان امروز است که در بستر نظام مدرنیته شامل تعطیلات سازی، سبک زندگی مبتنی بر جدایی کار و اوقات فراغت، صنعت گردشگری و رسانههای مروج آن میسر می شود. بنیادیترین معنا یا جوهرهی هستی شناختی گردشگری با گریز ازخودبیگانگی محصول زندگی کاری و روزمره شهری مترادف است. در کنار معنای اصلی یادشده، معانی از قبیل مقاومتی نرم در شکل نفی، شورش و تهاجم علیه روزمرگی زیست شهری، تلاش برای جستجوی اصالت همراه با کشف فضاهای جدید و بکر طبیعی و واقعیتی هزینهبر و کالایی شده قابلشناسایی است؛ که این معانی متاثر از رویکرد های تحلیلی جامعه شناختی در سطوح سه گانه خرد، میانی و کلان در قالب یک مدل نظری ارائه شده است.