منابع
احمدی، بابک (1377). معمای مدرنیته، تهران: نشر مرکز
ایزانلو، امید و عبداللهی، حسن (1392). «واقع گرایی در داستانهای مدیر مدرسهآل احمد و زقاق المدق نجیب محفوظ»، زبان و ادبیات عربی، ش 9، صص 23-43
آشوری، داریوش (1376). ما و مدرنیت، تهران: صراط
آل احمد، جلال (1350). مدیر مدرسه، تهران: انتشارات امیرکبیر
بختیاری، معصومه(1391). «نقدی فرهنگی بر داستان مدیر مدرسهاثر جلال آل احمد بر اساس نظریهصنعت فرهنگ تئودور آدورنو»، ادبیات معاصر جهان، د 17، ش 1، صص 5-17
بهنام، جمشید (1375). ایرانیان و اندیشه تجدد، تهران: فرزان
پایا، علی (1387). «ملاحظاتی انتقادی درباره تجربهمدرنیته ایرانی»، حکمت و فلسفه، س 4، ش 3، (پیاپی 15)، صص 63-89
پاینده، حسین (1388). «رمان رئالیستی یا سند اجتماعی؟ نگاهی بهمدیر مدرسهآل احمد»، هنر و ادبیات، س 1، ش 2، صص 69-98
پور احمد، احمد؛ حاتمینژاد، سید حسین و همکاران (1392). «پهنهبندی شهر تهران بر اساس شاخصهای اجتماعی جمعیتی مدرنیته». مطالعات پژوهشهای شهری ومنطقهای، س 5، ش 19، صص 1-18
تقوی فردود، زهرا (1391). «تحلیل پراگماتیستی مدیر مدرسهجلال آل احمد»، نقد ادبی، د 7، ش 28، صص 149-169
جمشیدی، محمد حسین؛ ایران نژاد، ابراهیم (1390). «چالش غرب گرایی و بازگشت بهخویشتن در اندیشهجلال آل احمد، مطالعات ملی، س 12، ش 2، صص 57-82
جوادی یگانه، محمدرضا و مهدی پور، فرشاد (1392). «روش شناسی جلال آل احمد»، پژوهشهای انسان شناسی ایران، د 3، ش 1، صص 91-107
جهانبگلو، رامین (1384). ایران در جستجوی مدرنیته، تهران: نشر مرکز
حسن پور اسلانی، محسن؛ و صدیقی، بهرنگ. (1393). «مردانگی در قاب نشانهشناسی اجتماعی مردانگی در عکاسی مطبوعاتی دهههای 50 و 60 خورشیدی»، مجله جامعهشناسی ایران، دوره14، شماره4، صص 3-34
دانایی، محمد حسین (1393). دو برادر، تهران: انتشارات اطلاعات
دریایی، مهدی و اسعد، محمدرضا (1387). «نظریهرمان در ساختار رمآنهای رئالیستی و تحلیل رئالیستی رمان کوتاهمدیر مدرسهجلال آل احمد»، زبان و ادبیات فارسی، ش 15، صص 68-100
راودراد، اعظم؛ سلطانی، سید علی اصغر و همکاران (1393). «بازنمایی چالش سنت و مدرنیتهدر فیلم بههمین سادگی»، جامعهشناسی هنر و ادبیات، د 6، ش 2، صص 213-238
رشید کرشان، روح اللهو صباغ، صمد (1397). «جامعهشناسی تحولات تجدد در ایران»، مطالعات جامعهشناسی، س 10، ش 39، صص 7-28
رنجبر، ابراهیم (1390). «بررسی تعهد مرامیدر رمان مدیر مدرسه»، تاریخ ابیات، ش 3، صص 98-115
ساسانی، فرهاد. (1389). معنا کاوی، بهسوی نشانهشناسی اجتماعی، تهران: علم
سرامی، قدمعلی و مقیسه، محمدحسن (1392). «پژوهشی در شخصیتهای داستان مدیر مدرسهاثر جلال آل احمد»، فنون ادبی، س 5، ش 1، (پیاپی 8)، صص 1-18
غلامعلی زاده، خسرو؛ تفکری رضایی، شجاع و همکاران (1395). «نام دهی و طبقهبندی کنشگران اجتماعی در داستان آل بر اساس الگوی ون لیوون»، جستارهای زبانی، د 8، ش 7، صص 71-89
فدایی مهربانی، مهدی و معینی، امین (1395). «بررسی تطبیقی اندیشهمیرزا ملکم خان و جلال آل احمد؛ از تجدد گرایی تا هویت ایرانی- اسلامی»، سیاست، د 47، ش 3، صص 705-719
فرامرزی، محسن. (1390). مقاسهتطبیقی با رویکرد نشانهشناسی آگهیهای بازرگانی تلویزیونی ایران و شبکههای ماهوارهای، مطالعات رسانهای، سال 6، شماره12، ص 94- 118
فرغانی، محمد مهدی؛ حمزه ئی، مهدیه (1392). «بازتاب مؤلفه های فرهنگ مدرن در مطبوعات عصر قاجار (بررسی روزنامه های وقایع اتفاقیه و اختر)». علوم اجتماعی، ش 61، صص 145-182
قادری، فاطمه؛ کیانی، مریم و همکاران (1395). «بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در رمان ابن الفقیر اثر مولود فرعون و داستان مدیر مدرسهاثر جلال آل احمد»، کاوش نامهادبیات تطبیقی، س 6، ش 24، صص 119-140
کاظمینوایی، ندا؛ سجودی، فرزان و همکاران (1394). «از بقین بهتردید: تحول وجهنمایی قهرمان رمان طوبی و معنای شب از دیدگاهنشانهشناسی اجتماعی»، نقد ادبی، س 8، ش 32، صص 133-154
کیویستو، پیتر (1380). اندیشههای بنیادی در جامعهشناسی، ترجمهمنوچهر صبوری، تهران: نی
گیدنز، آنتونی (1377). پیامدهای مدرنیت، ترجمهمحسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز
لویی، ژان کالوه. (1379). درآمدی بر زبان شناسی اجتماعی، (محمد جعفر پوینده)، تهران: انتشارات نقش جهان
لیوون، تئو ون. (1395). آشنایی با نشانهشناسی اجتماعی، (محسن نوبخت)، تهران: نشر علمی
محسنی، علی اکبر؛ نادری، روژین و همکاران (1397). «خوانش رمزگآنهای اجتماعی در دو قطعهسگها و گرگها و الطیور با رویکرد نشانهشناسی»، کاوش نامهادبیات تطبیقی، س 8، ش 30، صص 155-180
مسعودی، امیدعلی. (1395). نقدی بر روش نشانهشناسی و تحلیل روایت رولان بارت، علوم خبری، شماره17، ص 44- 65
معیندرباری، مریم و پهلواننژاد، محمدرضا (1395). «چرخش سیاق و پیامدهای معنای آن در مدیر مدرسهجلال آل احمد»، پژوهشهای ادبی، س 13، ش 51، صص 131-146
میرسپاسی، علی (1385). تاملی در مدیرنیتهایرانی: بحثی دربارهگفتمانهای روشنفکری و سیاست مدرنیزاسیون، ترجمه: جلال توکلیان، تهران: طرح نو
نقوی، علی محمد (1361). جامعهشناسی غرب گرایی جلد اول (تاریخ و عوامل غرب گرایی در کشورهای اسلامی)، تهران: امیر کبیر
نیکوبخت، ناصر؛ دسپ، سید علی و همکاران (1390). «الگوی تحول نقش زن از همسر خانهدار تا مصلح اجتماعی بر اساس نشانهشناسی اجتماعی رمآنهای سووشون و عادت میکنیم»، زبان و ادبیات تطبیقی، د 3، ش 3، (پیاپی 11)، صص 217-235
واگنر، پتر (1394). جامعهشناسی مدرنیتهآزادی و انضباط، ترجمهسعید حاجی ناصری و زنیار ابراهیمی، تهران: اختران
هلیدی، مایکل؛ و حسن، رقیه. (1393). زبان، بافت و متن جنبههایی از زبان در چشم اندازی اجتماعی- نشانهشناختی، (مجتبی منشی زادهو طاهرهایشانی، تهران: انتشارات علمی
یاحقی، رمضان و عزیزی، مجید (1389). «تاثیر وقایع تاریخی در سهاثر داستانی جلال آل احمد»، پژوهش زبان و ادبیات فارسی، ش 21،صص 163-179
Arnheim, R. (1974). Art and visual perception.Univ of California Press.
Bawarshi, A. (2000). The genre function.College English, 62(3), 335-360.
Björklund Boistrup, L. (2010). Assessment discourses in mathematics classrooms، a multimodal social semiotic study (Doctoral dissertation, Department of Mathematics and Science Education, Stockholm University).
Danielsson, K. (2016). Modes and meaning in the classroom–the role of different semiotic resources to convey meaning in science classrooms. Linguistics and Education, 35, 88-99.
Fairclough, N. (1995). Media discourse.
Feng, D., & O’Halloran, K. L. (2012). Representing emotive meaning in visual images،A social semiotic approach. Journal of Pragmatics, 44(14), 2067-2084.
Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York، Anchor
Hall, S., Hobson, D., Lowe, A., & Willis, P. (Eds.).(1991). Culture, media, language،Working
papers in cultural studies.London، Routledge.
Halliday, M.A.K. (1978). Language as social semiotic،The social interpretation of language and meaning. London، Edward Arnold
Hodge, B. (2014). Social semiotics.In The Routledge Companion to Global Popular Culture (pp. 58-66).Routledge.
Kotthoff, H. (1995). The social semiotics of Georgian toast performances، Oral genre as cultural activity. Journal of Pragmatics, 24(4), 353-380.
Kress, G. (1993). Against arbitrariness،The social production of the sign as a foundational
issue in critical discourse analysis. Discourse and Society, 42, 169-193.
Lee, D.A. (1982). "Modality, Perspective and the Concept of Objective Narrative".Journal of Literary Semantics.Vol. 11. pp. 104 -11
Leeuwen, T. V. (1999). Speech, music, sound. Macmillan press LTD
Leeuwen, T.V. (2005). Introducing social semiotics.Psychology Press.
Leeuwen, T. V. (2011). Multimodality and multimodal research.The SAGE handbook of visual research methods (S. 549–569).Los Angeles، Sage.
Leeuwen, T. V. (2012). Critical analysis of multimodal discourse. The encyclopedia of applied linguistics.
Martin, J. R. (1992). English text، System and structure.John Benjamins Publishing.
Martin, J. R. (2009). Genre and language learning،A social semiotic perspective. Linguistics and Education, 20(1), 10-21.
Martinec, R. (2003). The social semiotics of text and image in Japanese and English software manuals and other procedures.Social Semiotics, 13(1), 43-69.
Peters, R. S. (2017). Authority.In Power, Authority, Justice, and Rights (pp. 60-73). Routledge.
Vannini, P. (2007). Social semiotics and fieldwork، Method and analytics.Qualitative Inquiry, 13(1), 113-140.
Weber, J. J., Carter, R., & Simpson, P. (1989). Dickens' social semiotic The modal analysis of ideological structure. Language, Discourse and Literature, 95-111.
Wijaya, D. T., & Yeniterzi, R. (2011, October).Understanding semantic change of words over centuries.In Proceedings of the 2011 international workshop on DETecting and Exploiting Cultural diversiTy on the social web (pp. 35-40). ACM.