نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 استادیارجامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
2 کارشناس ارشد جامعه شناسی، دبیر دبیرستانهای سنندج
چکیده
آموزشوپرورش یکی از نهادهای اصلی اجتماعی است که معلمان جزو کارگزاران اصلی آن به شمار میروند. این نهاد اصلی گرچه خصلتی محافظهکارانه در غالب جوامع دارد اما مشارکت و رفتار سیاسی معلمان در ایران و در سالهای گذشته در راستای بازتولید ساختار سیاسی نبوده است. به علت ساختار چند قومی کشور ایران، رفتار سیاسی معلمان در مناطق قومی ممکن است تحت تأثیر هویت قومی قرار گیرد. این هویت همچنین بر موضوعات مهمی ازجمله ارزشهای فردی تأثیرگذار است. ارزشهای فردی(مادی و فرا مادی) از شاخصهای مهم پویایی اجتماعی است. هدف این تحقیق بررسی رابطه نوع هویت قومی با رفتار سیاسی و ارزشهای فردی در میان معلمان مقطع راهنمایی شهرستان کامیاران هست. مبانی نظری تحقیق ریشه در نظریه رومانو، راش و اینگلهارت دارد. اجرای تحقیق به روش پیمایشی و تکنیک جمعآوری اطلاعات پرسشنامه خود اجرا بوده است. جامعه آماری پژوهش دبیران مقطع متوسطه شهرستان کامیاران بودهاند. نتایج تحقیق نشان داد متغیرهای جمعیتشناسی مانند جنسیت، مذهب و نوع لهجه با هویت قومی رابطه معناداری دارند. این هویت قومی که خود متأثر از عوامل زمینهای است با رفتار سیاسی و ارزشهای فردی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد. این تحقیق نشان داد رفتار سیاسی معلمان ممکن است سیاسی باشد یا نباشد و رفتار سیاسی آن ها لزوما قومی نیست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The relation between type of ethnic identities and political behavior and individual values among high school teacher (Case study: Kamyaran high school teachers)
نویسندگان [English]
- hossien mohammadzadeh 1
- nasrollah nadimi 2
1 Assistant Professor of sociology, Department of Social Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 MA in sociology ,teacher in Sanandj high school
چکیده [English]
Education system belong to basic institution. Teacher have been a big role in the system. Although this institute have been a conservative character in many societies, but political participation of teacher in Iran during least decades is not parallel to reproduction of political structure. The multi ethnic structure of Iran influence of teacher political participation. Ethnic identity effected individual values. Material and para material values are a social change index. The goal of this study is relation between ethnic identity and political participation and individual values among high school teacher of Kamyaran city. Theory of research rooted in Romano, Inglehart and Rush view. The research method was survey and data collected by questionnaire. The population were high school teacher of Kamyaran, the results indicate among demographic character such religious, sex ,dialectic and type of ethnic identity were significant relation, the other finding shows among type of ethnic identity ,political participation and individual values were significant relation. The results shows the political behavior of teacher may be political or not, at the same time the political behaviors may be belong to ethnicity or not.
کلیدواژهها [English]
- ethnic identity
- political participation
- individual values
- high school teacher
- Kamyaran