جامعه پژوهی فرهنگی
واکاوی پدیدارشناسانه تجربه زیسته پزشکی شدگی از طریق جراحی زیبایی در زنان کلانشهر تهران

حمیده اسماعیلی؛ سعید شریفی؛ راحله کاردوانی؛ محمد مهدی لبیبی

دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2022.37521.2445

چکیده
  پزشکی شدن جامعه کنونی بستری برای حل مسائل از طریق تجویز مضاعف به‌ویژه در کلان‌شهرها ایجاد کرده به‌گونه‌ای که رجحان افراد به استفاده از اعمال جراحی فراتر از جنبه درمانی آن رسیده است. این مسئله نه‌تنها در حوزه پزشکی شدگی جامعه بلکه در زمینه انگیزه‌ها، علل و حتی آسیب‌های روانی-تنی به‌ویژه از منظر ادراک کنشگران و مصرف‌کنندگان این ...  بیشتر

فهم ساختار عاطفی جامعه ایرانی از دریچه فضای مجازی: بسوی ارایه یک نظریه

محمد سعید ذکایی؛ سیمین ویسی

دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2022.39137.2492

چکیده
  فضای مجازی پویایی­ها و نظم عاطفی جدیدی را در متن زندگی روزمره برقرار ساخته است. با هدف بررسی تأثیرات شبکه­های اجتماعی بر ساختار عاطفی ایرانیان داده­های بدست­آمده از قوم­نگاری مجازی مورد تحلیل مضمونی قرار گرفتند. بر اساس یافته­ها الگوهای رسوبی مشاهده شده الگوهای اسطوره­ای (گذشته طلایی و کاریزما بخشیدن به سردسته­ها)، ...  بیشتر

طراحی الگوی مؤلفه‌های هویت ملی در ایران

محمد سلیمان نژاد؛ محسن نیازی؛ الهام شفائی مقدم؛ علی فرهادیان آزانی

دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2022.33386.2306

چکیده
  هویت ملی به‌ مثابه کلان‌ترین سطح هویت در هر جامعه‌ای، رابطه و تعلق انسان با کشورش را نشان می‌دهد و از اهمیت فراوانی برخوردار است. گستردگی و کثرت مطالعات هویت ملی، ضرورت بررسی نظام­مند تحقیقات علمی جهت ترسیم تصویری جامع از مطالعات صورت گرفته در این حوزه را بیش ‌از پیش آشکار می­سازد. هدف این پژوهش طراحی الگوی مؤلفه‌های هویت ملی ...  بیشتر

بنیان های فرهنگی اعمال قدرت در مدرسه

امید قادرزاده؛ شیرزاد رستمی زاده

دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2022.34654.2353

چکیده
  این پژوهش در پی آن است که شیوه­های اعمال قدرت و مؤلفه­های فرهنگ مدرسه را توصیف و تحلیل کند و نشان دهد چگونه این دو در تلاقی با هم معانی و دیدگاه­های بدیل دانش­آموزان را زمین­گیر می­نمایند. چارچوب نظری و روشی  پژوهش بر اتنوگرافی انتقادی استوار و جهت ارتقای حساسیت نظری از سازه­های نظری فوکو، بوردیو، اپل و ایلیچ بهره گرفته ...  بیشتر

تحلیل جامعه شناختی آموزش موسیقی کلاسیک در ایران از نظرگاه بوردیو مورد مطالعه: ساز پیانو

مینا کشفی؛ محمد رضا شریف زاده؛ مهسا خویی

دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2022.38172.2461

چکیده
  امروزه در ایران یادگیری سازهای کلاسیک غربی از جمله پیانو، رواج قابل توجهی یافته‌است‌. می‌توان گفت یاددهی ساز پیانو علاوه بر بعد تکنیکال، نیازمند بررسی از جنبه‌های دیگریست که به هنگام آموزش، مدرس باید درنظر داشته‌ باشد. رویکردی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، رویکرد جامعه‌شناسانه است. از این منظر، پیر بوردیو جامعه‌شناس ...  بیشتر

رابطه نوع هویت قومی با رفتار سیاسی و ارزش‌های فردی دبیران (مطالعه موردی: دبیران مقطع متوسطه شهرستان کامیاران)

حسین محمد زاده؛ نصراله ندیمی

دوره 13، شماره 1 ، اردیبهشت 1400

http://dx.doi.org/10.30465/scs.2022.38781.2480

چکیده
  آموزش‌وپرورش یکی از نهادهای اصلی اجتماعی است که معلمان جزو کارگزاران اصلی آن به شمار می‌روند. این نهاد اصلی گرچه  خصلتی محافظه‌کارانه در غالب جوامع  دارد اما  مشارکت و رفتار سیاسی معلمان در ایران و در سال‌های گذشته در راستای بازتولید ساختار سیاسی نبوده است. به علت ساختار چند قومی کشور ایران، رفتار سیاسی معلمان در مناطق قومی ...  بیشتر