حمیده اسماعیلی؛ سعید شریفی؛ راحله کاردوانی؛ محمد مهدی لبیبی
چکیده
پزشکی شدن جامعه کنونی بستری برای حل مسائل از طریق تجویز مضاعف بهویژه در کلانشهرها ایجاد کرده بهگونهای که رجحان افراد به استفاده از اعمال جراحی فراتر از جنبه درمانی آن رسیده است. این مسئله نهتنها در حوزه پزشکی شدگی جامعه بلکه در زمینه انگیزهها، علل و حتی آسیبهای روانی-تنی بهویژه از منظر ادراک کنشگران و مصرفکنندگان این ...
بیشتر
پزشکی شدن جامعه کنونی بستری برای حل مسائل از طریق تجویز مضاعف بهویژه در کلانشهرها ایجاد کرده بهگونهای که رجحان افراد به استفاده از اعمال جراحی فراتر از جنبه درمانی آن رسیده است. این مسئله نهتنها در حوزه پزشکی شدگی جامعه بلکه در زمینه انگیزهها، علل و حتی آسیبهای روانی-تنی بهویژه از منظر ادراک کنشگران و مصرفکنندگان این عرصه قابلتوجه است. ازاینرو مقاله حاضر در پی واکاوی پدیدارشناسانه تجربه زیسته پزشکی شدگی از طریق جراحی زیبایی در زنان شهر تهران است. این پژوهش به روش پدیدارشناسی توصیفی، از طریق روش هفت مرحلهای کولایزی در کلانشهر تهران انجام گرفت. نمونهگیری در این پژوهش هدفمند وابسته به معیار بود و از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته تا سطح اشباع دادهها با 13 نفر از زنانی که به عمل جراحی زیبایی تن داده بودند انجام شد. اعتبار دادهها به روش دو کدگذار و توصیف عمیق انجام گرفت. نتایج نشان داد شرایط زمینهساز زنان (شامل: پذیرش مخاطرات جراحی، اعتماد در دسترس زودهنگام، اعتماد آگاهانه به تخصص) شرایط زمینهساز مربوط به پزشک (شامل سادهانگاری عمل جراحی توسط پزشکان، برند سازی زیبایی مجازی، تغییر در نظام معانی زیبایی، جهتدهی انحرافی پزشکی به نیازهای روانی) و نتایج عمل که شامل نتایج مثبت و منفی عمل جراحی بود دستهبندی شد.
محمد سعید ذکایی؛ سیمین ویسی
چکیده
فضای مجازی پویایی ها و نظم عاطفی جدیدی را در متن زندگی روزمره برقرار ساخته است. با هدف بررسی تأثیرات شبکه های اجتماعی بر ساختار عاطفی ایرانیان داده های بدست آمده از قومنگاری مجازی مورد تحلیل مضمونی قرار گرفتند. بر اساس یافته ها الگوهای رسوبی مشاهده شده الگوهای اسطورهای (گذشته طلایی و کاریزما بخشیدن به سردسته ...
بیشتر
فضای مجازی پویایی ها و نظم عاطفی جدیدی را در متن زندگی روزمره برقرار ساخته است. با هدف بررسی تأثیرات شبکه های اجتماعی بر ساختار عاطفی ایرانیان داده های بدست آمده از قومنگاری مجازی مورد تحلیل مضمونی قرار گرفتند. بر اساس یافته ها الگوهای رسوبی مشاهده شده الگوهای اسطورهای (گذشته طلایی و کاریزما بخشیدن به سردسته ها)، الگوهای مربوط به خانواده (عشق و غیرتورزی) و الگوی چالش با قدرت (اصالت، عدالت و طنز) را شامل می شوند. همچنین شاهد گسترش الگوهای مسلطی همچون امید عمومی، سیطره بیشتر کدهای زبانی مسلط و دخالت های مستقیم و غیرمستقیم گفتمان رسمی در فضا هستیم. الگوهای نوظهور نیز به اشکال صورتهای فردی (خودتحقق بخشی ها و صورتهای جمعی) (گسترش جامعه مدنی و جریانهای عقلانی) و نیز ملغمه عواطف مثبت و منفی مانند تروماسازی، خشم حاصل از ناکامی، خشم مطلق گرایانه، تجمیع سطوح ملال، عمومی شدن اضطرابهای فردی و صورتهای مختلف شفقت ورزی دیده می شوند. در نهایت ویژگیهایی به ساختار احساس ویلیامز اضافه شدند که شامل عمومی شدن امر شخصی، روزمره شدن و به سطح آمدن الگوهای رسوبی، فردی/ جمعی شدن، محلی/ جهانی شدن، قدرت/ مقاومت، رابطه دیالکتیکی با ساختارهای کلان، عملگرایی/ انفعال و هم افزایی درون و میان الگوهای سه گانه هستند.
محمد سلیمان نژاد؛ محسن نیازی؛ الهام شفائی مقدم؛ علی فرهادیان آزانی
چکیده
هویت ملی به مثابه کلانترین سطح هویت در هر جامعهای، رابطه و تعلق انسان با کشورش را نشان میدهد و از اهمیت فراوانی برخوردار است. گستردگی و کثرت مطالعات هویت ملی، ضرورت بررسی نظاممند تحقیقات علمی جهت ترسیم تصویری جامع از مطالعات صورت گرفته در این حوزه را بیش از پیش آشکار میسازد. هدف این پژوهش طراحی الگوی مؤلفههای هویت ملی ...
بیشتر
هویت ملی به مثابه کلانترین سطح هویت در هر جامعهای، رابطه و تعلق انسان با کشورش را نشان میدهد و از اهمیت فراوانی برخوردار است. گستردگی و کثرت مطالعات هویت ملی، ضرورت بررسی نظاممند تحقیقات علمی جهت ترسیم تصویری جامع از مطالعات صورت گرفته در این حوزه را بیش از پیش آشکار میسازد. هدف این پژوهش طراحی الگوی مؤلفههای هویت ملی در ایران از طریق مطالعه و جمعبندی پژوهشهای انجامشده در زمینه هویت ملی و با رویکرد فرا ترکیب است. روش پژوهش حاضر کیفی و جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات علمی و پژوهشی انجام شده در ایران با موضوع هویت ملی از سال 1388 تا سال 1398 تشکیل داده است که در یکی از پایگاههای اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور مگز و پایگاه اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران) نمایه شدهاند. در کل تعداد 250 مقاله پژوهشی یافت شد و در نهایت پس از بررسی و پالایشهای مختلف، 40 مقاله برای بررسی نهایی انتخاب گردید که در 263 کد مفهومی،60 مؤلفه و 7 بعد سازماندهی گردیدند. مهمترین ابعاد 7 گانه هویت ملی به لحاظ بیشترین قلمرو مفهومی و مؤلفهها به ترتیب عبارتاند از: بعد فرهنگی، بعد اجتماعی، بعد تاریخی، بعد سرزمینی، بعد دینی، بعد زبانی و ادبی و در نهایت بعد سیاسی.
امید قادرزاده؛ شیرزاد رستمی زاده
چکیده
این پژوهش در پی آن است که شیوههای اعمال قدرت و مؤلفههای فرهنگ مدرسه را توصیف و تحلیل کند و نشان دهد چگونه این دو در تلاقی با هم معانی و دیدگاههای بدیل دانشآموزان را زمینگیر مینمایند. چارچوب نظری و روشی پژوهش بر اتنوگرافی انتقادی استوار و جهت ارتقای حساسیت نظری از سازههای نظری فوکو، بوردیو، اپل و ایلیچ بهره گرفته ...
بیشتر
این پژوهش در پی آن است که شیوههای اعمال قدرت و مؤلفههای فرهنگ مدرسه را توصیف و تحلیل کند و نشان دهد چگونه این دو در تلاقی با هم معانی و دیدگاههای بدیل دانشآموزان را زمینگیر مینمایند. چارچوب نظری و روشی پژوهش بر اتنوگرافی انتقادی استوار و جهت ارتقای حساسیت نظری از سازههای نظری فوکو، بوردیو، اپل و ایلیچ بهره گرفته شده است روش پژوهش، اتنوگرافی انتقادی و جامعهی پژوهش، مدارس مقطع تحصیلی متوسطهی دوم پسران در شهر سنندج بود. نمونهها به روش هدفمند و از خلال مشاهده و کار اتنوگرافیک در میدان پژوهش انتخاب و دادهها از طریق یادداشت از رهگذر مشاهدهی غیرمشارکتی، گپ و گفت با سوژهها و مطلعین کلیدی انتخاب شد و طی32 مصاحبهی فردی با دانشآموزان، معلمان و اولیاء و 5 مصاحبه گروهی متمرکز با دانشآموزان دادهها گردآوری، کدگذاری و تحلیل شد. بر اساس یافتهها، قدرت انضباطی، قدرت تعاملی، گروه معلمان، فشار به والدین و رویکرد اداره از شیوههای اعمال قدرت در مدرسه بود که از رهگذر فرهنگ مدرسه ممکن و بازتولید میشود. حفظ شأن مدرسه و حریم معلمان، ناهمنوائی همچون آسیب، مدارا و نگهداری، بهرهگیری از قدرت والدین و همچنین الگوها و فرایندهای سیطرهی امر انضباطی و امر درسی، ساخت دانش مدرسه و برساخت نوع دانشآموز از مؤلفههای فرهنگ مدرسه و ایدههای مبنایی و تئوریهای ضمنی معلمان بهشمار میرود. مدرسه از رهگذر ارتباط نزدیک با خانه و آموزش و پرورش، درگیر مجموعهای از روابط سیستم است که ارجاع به آن، قدمی مؤثر برای فهم تمها و رویههای فرهنگی است.
مینا کشفی؛ محمد رضا شریف زاده؛ مهسا خویی
چکیده
امروزه در ایران یادگیری سازهای کلاسیک غربی از جمله پیانو، رواج قابل توجهی یافتهاست. میتوان گفت یاددهی ساز پیانو علاوه بر بعد تکنیکال، نیازمند بررسی از جنبههای دیگریست که به هنگام آموزش، مدرس باید درنظر داشته باشد. رویکردی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، رویکرد جامعهشناسانه است. از این منظر، پیر بوردیو جامعهشناس ...
بیشتر
امروزه در ایران یادگیری سازهای کلاسیک غربی از جمله پیانو، رواج قابل توجهی یافتهاست. میتوان گفت یاددهی ساز پیانو علاوه بر بعد تکنیکال، نیازمند بررسی از جنبههای دیگریست که به هنگام آموزش، مدرس باید درنظر داشته باشد. رویکردی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته، رویکرد جامعهشناسانه است. از این منظر، پیر بوردیو جامعهشناس قرن بیستم تأثیرات قابل توجهی بر تئوریهای اجتماعی و جامعهشناسی تعلیم و تربیت گذاشته و تحولاتی روششناختی در این حوزهها ایجاد کردهاست. این پژوهش سعی دارد با تکیه بر نظریات بوردیو نشان دهد، فراتر از موضوع استعداد و هوش موسیقیایی، مسائل متعددی وجود دارد که باعث میشود یک هنرجو نسبت به دیگری در اجرای قطعات عملکرد بهتری از خود نشان دهد. ضمن این که چگونه میتوان به راهکارهایی دست یافت که علاوه بر آن که باعث رشد و بالابردن مهارتهای نوازندگی هنرجویان شود؛ مانع از بازتولید تثبیت و هژمونی طبقه مسلط جامعه گردد؟ در این پژوهش از روش تحقیق، تحلیل محتوا استفاده شدهاست.
حسین محمد زاده؛ نصراله ندیمی
چکیده
آموزشوپرورش یکی از نهادهای اصلی اجتماعی است که معلمان جزو کارگزاران اصلی آن به شمار میروند. این نهاد اصلی گرچه خصلتی محافظهکارانه در غالب جوامع دارد اما مشارکت و رفتار سیاسی معلمان در ایران و در سالهای گذشته در راستای بازتولید ساختار سیاسی نبوده است. به علت ساختار چند قومی کشور ایران، رفتار سیاسی معلمان در مناطق قومی ...
بیشتر
آموزشوپرورش یکی از نهادهای اصلی اجتماعی است که معلمان جزو کارگزاران اصلی آن به شمار میروند. این نهاد اصلی گرچه خصلتی محافظهکارانه در غالب جوامع دارد اما مشارکت و رفتار سیاسی معلمان در ایران و در سالهای گذشته در راستای بازتولید ساختار سیاسی نبوده است. به علت ساختار چند قومی کشور ایران، رفتار سیاسی معلمان در مناطق قومی ممکن است تحت تأثیر هویت قومی قرار گیرد. این هویت همچنین بر موضوعات مهمی ازجمله ارزشهای فردی تأثیرگذار است. ارزشهای فردی(مادی و فرا مادی) از شاخصهای مهم پویایی اجتماعی است. هدف این تحقیق بررسی رابطه نوع هویت قومی با رفتار سیاسی و ارزشهای فردی در میان معلمان مقطع راهنمایی شهرستان کامیاران هست. مبانی نظری تحقیق ریشه در نظریه رومانو، راش و اینگلهارت دارد. اجرای تحقیق به روش پیمایشی و تکنیک جمعآوری اطلاعات پرسشنامه خود اجرا بوده است. جامعه آماری پژوهش دبیران مقطع متوسطه شهرستان کامیاران بودهاند. نتایج تحقیق نشان داد متغیرهای جمعیتشناسی مانند جنسیت، مذهب و نوع لهجه با هویت قومی رابطه معناداری دارند. این هویت قومی که خود متأثر از عوامل زمینهای است با رفتار سیاسی و ارزشهای فردی معلمان رابطه مثبت و معناداری دارد. این تحقیق نشان داد رفتار سیاسی معلمان ممکن است سیاسی باشد یا نباشد و رفتار سیاسی آن ها لزوما قومی نیست.