نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان– مدرس دانشگاه فرهنگیان البرز
2 استاد جامعه شناسی دانشگاه کاشان
3 دکترای بررسی مسائل اجتماعی دانشگاه کاشان
4 استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی دانشگاه کاشان
چکیده
هویت ملی به مثابه کلانترین سطح هویت در هر جامعهای، رابطه و تعلق انسان با کشورش را نشان میدهد و از اهمیت فراوانی برخوردار است. گستردگی و کثرت مطالعات هویت ملی، ضرورت بررسی نظاممند تحقیقات علمی جهت ترسیم تصویری جامع از مطالعات صورت گرفته در این حوزه را بیش از پیش آشکار میسازد. هدف این پژوهش طراحی الگوی مؤلفههای هویت ملی در ایران از طریق مطالعه و جمعبندی پژوهشهای انجامشده در زمینه هویت ملی و با رویکرد فرا ترکیب است. روش پژوهش حاضر کیفی و جامعه آماری این پژوهش کلیه مقالات علمی و پژوهشی انجام شده در ایران با موضوع هویت ملی از سال 1388 تا سال 1398 تشکیل داده است که در یکی از پایگاههای اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پایگاه مجلات تخصصی نور مگز و پایگاه اطلاعات نشریات کشور (مگ ایران) نمایه شدهاند. در کل تعداد 250 مقاله پژوهشی یافت شد و در نهایت پس از بررسی و پالایشهای مختلف، 40 مقاله برای بررسی نهایی انتخاب گردید که در 263 کد مفهومی،60 مؤلفه و 7 بعد سازماندهی گردیدند. مهمترین ابعاد 7 گانه هویت ملی به لحاظ بیشترین قلمرو مفهومی و مؤلفهها به ترتیب عبارتاند از: بعد فرهنگی، بعد اجتماعی، بعد تاریخی، بعد سرزمینی، بعد دینی، بعد زبانی و ادبی و در نهایت بعد سیاسی.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Developing a model for the components of national identity in Iran
نویسندگان [English]
- mohamad solimannejad 1
- mohsen niazi 2
- elham Shafaiimoghaddam 3
- Ali farhadian 4
1 Phd in the study of social issues of Kashan University - Lecturer at Alborz Farhangian University
2 Professor of Sociology, Kashan University
3 Ph.D. in the study of social issues of Kashan University
4 Assistant professor of management and entrepreneurship department of Kashan University
چکیده [English]
National identity, as the largest level of identity in any society, shows the relationship and belonging of a person with his country and is very important. The wideness and plurality of national identity studies makes the necessity of a systematic review of scientific researches to draw a comprehensive picture of the studies done in this field even more obvious. The purpose of this research is to design the model of the components of national identity in Iran through the study and summation of the researches conducted in the field of national identity and with the meta-combination approach. The current research method is qualitative and the statistical population of this research consists of all the scientific and research articles conducted in Iran on the topic of national identity from 1388 to 1398, which are in one of the scientific information databases of SID, Noormags and Magiran are indexed. A total of 250 research articles were found and finally, after various reviews and refinements, 40 articles were selected for the final review, which were organized into 263 conceptual codes, 60 components and 7 dimensions. The most important 7 dimensions of national identity in terms of the most conceptual territory and components are: cultural dimension, social dimension, historical dimension, territorial dimension, religious dimension, linguistic and literary dimension, and finally political dimension.
کلیدواژهها [English]
- identity
- national identity
- Iranian identity
- dimensions of national identity
- Meta – Synthesis