افق انتظار نوجوانان ایرانی پژوهش انسان‌شناختی در حوزه‌های فرهنگی سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان، گلستان و تهران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 پژوهشکده مردم شناسی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران

2 پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

چکیده

افق انتظار نوجوانان ایرانی، موضوعی مهم، اما کمتر پژوهش شده است. یکی از بسترهای مناسب در این راستا، حوزه ادبی (رمان) است، چرا که با تجربه فرهنگی یک جامعه گره می‌خورد و می‌تواند تجربه نوجوانان را منعکس سازد. رمان نوجوان به سمت گویا ساختن و بازتاب منظر نوجوانان و نمایش آنان به مثابه یک سابجکت و بازیگر اجتماعی و نه یک ابژه و موضوع صامت و پسیو حرکت می‌کند. از این روی باید به بازتاب منظر و آرای آنان درباره ادبیات دست یافت که این امر می‌تواند به شکوفایی و پویایی این نوع ادبی در ایران و درک و تحلیل افق انتظار نوجوانان ایرانی یاری رساند. در این پژوهش، از روش‌های بازتابی استفاده شده تا گفت‌وگو فهم بین‌الذهانی با مخاطبان کلیدی رمان نوجوان در ایران صورت گیرد و با درک صدای گروه‌های خاموش به‌عنوان یک عنصر کلیدی در منظر اجتماعی، با تکیه بر مفاهیمی نظیر چندصدایی و بینامتنیت که بر عاملیت نوجوانان ایرانی تأکید می‌ورزد، به درکی روشن و تحلیلی واقع‌بینانه و انسان‌شناسانه از افق انتظار نوجوانان ایرانی دست یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Horizon of Iranian adolescents’ expectation Anthropological research in the cultural areas of Sistan and Baluchistan, Khuzestan, Kurdistan, Golestan and Tehran

نویسندگان [English]

  • Alireza Hassanzadeh 1
  • Somayeh Karimi 2
1 Anthropological Research Center, Cultural Heritage and Tourism Research Institute, Tehran, Iran
2 Faculty of social studies, Institute for Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]

The horizon of expectation among Iranian adolescents is a significant topic, yet it remains relatively unexplored. One promising avenue for delving into this area is the realm of literature, particularly novels. This is because the cultural experiences of a society intersect and can effectively mirror the experiences of adolescents. Novels geared towards adolescents’ progress beyond mere representation, capturing and reflecting the perspectives of these young individuals as active participants within society rather than passive subjects. Therefore, it becomes essential to capture their viewpoints and perspectives on literature, as this can contribute to the vibrancy and vitality of this literary genre in Iran, aiding in the comprehensive understanding and analysis of the horizon of expectations held by Iranian adolescents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The horizon of expectation
  • Anthropological
  • Iranian adolescents
  • Novel
  • Intertextuality
  • Horizontal voice