تحلیل نقش تفکر مراقبتی بر میزان رفتارهای اجتماعی مطلوب دانشجویان دانشگاه کاشان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی

10.30465/scs.2024.47800.2852

چکیده

هدف این پژوهش بررسی نقش تفکر مراقبتی بر میزان رفتارهای اجتماعی مطلوب دانشجویان بوده است. این پژوهش، کاربردی با رویکردی کمی و از لحاظ اجرایی، توصیفی- همبستگی بوده است. جامعه‌آماری، دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه کاشان در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به تعداد 5282 نفر بود. پژوهش حاضر با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم انجام گرفت و از دو پرسشنامه‌ی استاندارد تفکر مراقبتی هدایتی (۱۳۹۷) و پرسشنامه‌ی گرایش‌های‌ اجتماعی مطلوب کارلو و همکاران (۲۰۰۳) استفاده شد. طبق یافته‌های پژوهش، تفکر مراقبتی و مؤلفه‌های آن (ارزشی، عاطفی، فعال، هنجاری و همدلانه) بر میزان رفتارهای ‌اجتماعی مطلوب (نوع‌دوستانه، متابعت‌آمیز، هیجانی، بحرانی و ناشناس) دانشجویان تأثیر مثبت و معناداری (643/0) دارد و تفکر عاطفی بیش‌ترین همبستگی (460/0)، تفکر ارزشی کم‌ترین همبستگی (373/0) و تفکر فعال (422/0)، همدلانه (418/0) و هنجاری (374/0) به ترتیب در میانه قرار دارند. از بین مؤلفه‌های تفکر مراقبتی، تفکر ارزشی دارای بالاترین میانگین و تفکر فعال دارای پایین‌ترین میانگین و از بین انواع رفتارهای اجتماعی مطلوب، رفتارهای اجتماعی مطلوب نوع‌دوستانه دارای بالاترین میانگین و رفتارهای اجتماعی هیجانی پایین‌ترین میانگین را داشتند. بنابراین می‌توان به جای الزام افراد به انجام رفتارهای اجتماعی مطلوب و بازداری آنان از رفتارهای جامعه‌ستیز، تفکر مراقبتی و مؤلفه‌های آن را در افراد تقویت نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An investigation on the role of caring thinking on the degree of prosocial behaviors of the students in the University of Kashan

نویسندگان [English]

  • maryam samea
  • Zeinab sadat Athari
University of Kashan
چکیده [English]

The objective of the present study was to investigate the role of caring thinking on the degree of prosocial behaviors of the students. It was applicative with quantitative approach and descriptive-correlational in case of administration. The statistical population was all undergraduate students (5282) in the University of Kashan in 2022-23. Two questionnaires including caring thinking by Hedayati (2018) and prosocial tendencies by Carlo et al. (2003) have been used. According to the findings, caring thinking and its components (valuative, affective, active, empathetic and normative) have positive significant effect )0/643) on the degree of prosocial behaviors (altruistic, complant, emotional, critical and anonymous) of the students and affective thinking had the highest correlation, (0/460) valuative thinking had the lowest correlation (0/373) and active (0/422), empathetic (0/418) and normative thinking (0/374) were in the middle. Valuative thinking, as one of the components of caring thinking, had the highest average and active thinking, too, had the lowest average and altruistic prosocial behaviors had the highest average and emotional prosocial behaviors had the lowest average among different kinds of prosocial behaviors., caring thinking and its components should be reinforced instead of forcing people to show prosocial behaviors and avoiding them to show antisocial behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • caring thinking
  • prosocial behaviors
  • antisocial behaviors
  • students
  • university