زینب هاشمی؛ سمیه شالچی
چکیده
آسیمیلاسیون زبانی یکی از اشکال تغییرات زبانی است که در آن افراد یک جامعهزبانی، زبان دیگری را جایگزین زبان اول خود مینمایند. در این پژوهش جامعه زبانی شهر ایلام با روش پدیدارشناسی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. جمعیت نمونه تحقیق 20نفر از افراد متولد دهههای50 -80 شهر ایلام بوده است که بصورت کاملاً هدفمند انتخاب شده اند. یافتههای ...
بیشتر
آسیمیلاسیون زبانی یکی از اشکال تغییرات زبانی است که در آن افراد یک جامعهزبانی، زبان دیگری را جایگزین زبان اول خود مینمایند. در این پژوهش جامعه زبانی شهر ایلام با روش پدیدارشناسی مورد مطالعه قرار گرفتهاند. جمعیت نمونه تحقیق 20نفر از افراد متولد دهههای50 -80 شهر ایلام بوده است که بصورت کاملاً هدفمند انتخاب شده اند. یافتههای مطرح شده در این پژوهش دو بخش کلی میباشد. بخش اول آن در قالب مضامین اصلی"بحران ارتباط، شکاف زبانی و نسلی، واگرد به زبان مادری، انگ انگاری زبان مادری، سرگشتگی زبانی _ هویتی، گسست زبان مادری از مدرسه" بیان شدهاند. این مضامین مربوط به چگونگی تجارب افراد درمواجهه با تغیراتی که در زبان اول و زبان دوم به وجود آمده و شرایطی که تجربه نمودهاند می باشد. بخش دوم یافتهها توصیف ساختاری میباشد که در قالب چند مضمون اصلی شرح داده شدهاند: خانواده منفعل، برساخت و تحمیل هنجار زبانی در مدارس، طبیعی(رسم) شدن زبان فارسی، فقر دانش زبانی، تسلط نهادی زبان، خودیکیدانی گروهی، بازنماییهای وارونه رسانه. در این بخش شرایط زمینهای شکلدهنده این تجارب با توجه به بیانات افراد دستهبندی و ذکر شدهاند که این دو بخش توصیفی کلی از تجارب و زمینه و بستر شکلدهنده آنها به دست داده است.