ناهید فتحی؛ سیدرضا سید جوادین؛ طهمورث حسنقلی پور
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی چالش های جامعه شناختی توسعه منابع انسانی دانشی در بعد فرهنگی در سازمان های دانش بنیان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعه ای و از لحاظ نوع روش، توصیفی – اکتشافی است. جهت گردآوری داده های کیفی از تکنیک تجزیه و تحلیل تم استفاده شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش شامل مدیران و مسئولین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی چالش های جامعه شناختی توسعه منابع انسانی دانشی در بعد فرهنگی در سازمان های دانش بنیان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، توسعه ای و از لحاظ نوع روش، توصیفی – اکتشافی است. جهت گردآوری داده های کیفی از تکنیک تجزیه و تحلیل تم استفاده شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش شامل مدیران و مسئولین پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بوده اند.که بر اساس روش نمونه گیری گلوله برفی و به تعداد 20 مصاحبه در سال 1401 انجام شده است. بر اساس نتایج کدگذاری تم های فرعی و مقوله بندی تم ها، چالش های جامعه شناختی توسعه منابع انسانی دانشی به چهار دسته کلی چالش های فردی، گروهی، سازمانی و محیطی طبقه بندی شده اند. در این راستا، چالش های فردی شامل ابعاد شخصیتی، رفتاری، ادراکی و ارزشی، چالش های گروهی شامل تعارضات تیمی، قوانین غیررسمی تیم ها، عدم تقارن ساختاری تیم های دانشی با سازمان و شکل گیری خرده فرهنگ ها، چالش های سازمانی شامل ارزیابی، ساختاری، فرآیندی و مالکیت حقوقی و چالش های محیطی شامل پویایی فناوری های نوین، تحولات در رویکردهای توسعه منابع انسانی، تغییر و تحولات محیطی، تغییرات سازمانی و ضعف در زیرساخت های فناوری های نوین می باشند.
وریا نوروزی؛ یوسف ادیب؛ جهانگیر یاری حاج عطالو؛ رحیم بدری گرگری
چکیده
جامعهی متکثر و متنوع ایران، نیازمند برنامهی درسی است که نسبت به ویژگی چندفرهنگی آن حساس و پاسخگو باشد. پژوهش حاضر با روش پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی با هدف شناسایی ویژگی مولفههای آموزش چندفرهنگی انجام شد. منابع مورد مطالعه شامل کلیه مقالات علمی معتبر در این زمینه در بازهی زمانی 2007 الی 2022 می-باشد که با توجه به جستجوی منظم در پایگاههای ...
بیشتر
جامعهی متکثر و متنوع ایران، نیازمند برنامهی درسی است که نسبت به ویژگی چندفرهنگی آن حساس و پاسخگو باشد. پژوهش حاضر با روش پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی با هدف شناسایی ویژگی مولفههای آموزش چندفرهنگی انجام شد. منابع مورد مطالعه شامل کلیه مقالات علمی معتبر در این زمینه در بازهی زمانی 2007 الی 2022 می-باشد که با توجه به جستجوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی، 1024 سند علمی شناسایی و بر اساس معیارهای ورودی تعداد 24 مطالعه شامل مقاله، پایاننامه و کتاب جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهم آوردن اطلاعات از کاربرگ طراحیشده توسط محقق برای گزارش و ثبت اطلاعات پژوهشهای اولیه استفاده و جهت تحلیلیافتهها الگوی ششمرحلهای سنتزپژوهی روبرتس استفاده شد. طبق یافتههای به دستآمده مؤلفههای برنامهی درسی چندفرهنگی ارائه گردید. براین اساس چهار مولفهی انسانمحور، اقلیتمحور، آموزشمحور و کثرتگرا با 15 مضمون فرعی شناسایی گردید که در مجموع شامل 163 مضمون پایه میباشند. همچنین نتایج حاکی از آن است با ظهور کامل مولفهها در برنامههای درسی از یکجانبه نگری در برنامهریزی درسی به نفع فرهنگی خاص پرهیز خواهد شد.
حسین روحانی
چکیده
هدف از این پژوهش، به دست دادن خوانشی مبتنی بر روانکاوی ژاک لاکان از سپهر ایمانی سورن کییرکگور که ملازم با نوعی جامعه ستیزیاست، می باشد. در راستای نیل به این هدف در بادی امر با توشه گیری از روش توصیفی- تحلیلی، سپهرهای سهگانه حیات به نزد کیرکگور با تأکید بر سپهر ایمانی مورد واکاوی و مداقه قرار میگیرد. سپس نظم سهگانه لاکان با تمرکز ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، به دست دادن خوانشی مبتنی بر روانکاوی ژاک لاکان از سپهر ایمانی سورن کییرکگور که ملازم با نوعی جامعه ستیزیاست، می باشد. در راستای نیل به این هدف در بادی امر با توشه گیری از روش توصیفی- تحلیلی، سپهرهای سهگانه حیات به نزد کیرکگور با تأکید بر سپهر ایمانی مورد واکاوی و مداقه قرار میگیرد. سپس نظم سهگانه لاکان با تمرکز بر نظم واقعی مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و در ادامه با بهره جستن از روش مطالعه تطبیقی، بر این یافته بنیادین پژوهش انگشت تأکید گذاشته میشود که اگرچه لاکان و کیرکگور به ظاهر متعلق به دو اقلیم متفاوت نظام اندیشگی هستند؛ ولی با بررسی دقیق و موشکافانه آراء این دو متفکر به این امر اشعار پیدا خواهیم کرد که نظم واقعی لاکان که مضمن مخالفت با هنجارهای اجتماعی و نظم نمادین است، شباهت بسیاری به جهش ایمانی کیرکگور که آن نیز متضمن مخالفت با هنجارهای اجتماعی است دارد؛ از طرفی در این پژوهش بر این امر تکیه و تأکید می شود که دیالکتیک و دیالوگ میان نظم واقعی و نظم نمادین(جامعه) در اندیشه لاکان، ترجمانی روانکاوانه از ایمان ورزی متناقض کیرکگور که متضمن سنتز و آشتی میان امر نامتناهی و امر متناهی اس
سید علیرضا رضوی زاده؛ بیژن عبدالکریمی
چکیده
در تفکر نیچه نقدهای بنیادینی نسبت به فرهنگ غربی وجود دارد، فرهنگی که برخاسته از تاریخ تفکر متافیزیکی غرب است. به اعتقاد نیچه فرهنگ غربی به عنوان مجموعهای از نظامهای ارزشگذارانه متافیزیکی بستر جریان نیهیلیسم و بیمعنایی ارزشها را فراهم ساخته است. نیچه با روش تبارشناسانه، ریشهشناسانه و تاریخی، منطق انحطاط متافیزیک را ذیل ...
بیشتر
در تفکر نیچه نقدهای بنیادینی نسبت به فرهنگ غربی وجود دارد، فرهنگی که برخاسته از تاریخ تفکر متافیزیکی غرب است. به اعتقاد نیچه فرهنگ غربی به عنوان مجموعهای از نظامهای ارزشگذارانه متافیزیکی بستر جریان نیهیلیسم و بیمعنایی ارزشها را فراهم ساخته است. نیچه با روش تبارشناسانه، ریشهشناسانه و تاریخی، منطق انحطاط متافیزیک را ذیل نقدهای خویش در سه حوزه فلسفه، اخلاق و دین به نمایش گذاشته و راه رهایی از متافیزیک غربی و نیهیلیسم حاصل از آن را به منزله امر نو با بازارزیابی ارزشها در شخصیت فیلسوفـهنرمند دنبال میکند. از منظر نیچه، فیلسوفـهنرمند در فراسوی هرگونه تقابل متافیزیکی قرار دارد و به واسطه سلسهمراتبی که ناشی از اراده معطوف به قدرت میباشد به تفاوت خویش با دیگران واقف است و شورِ فاصله، او را در کاست نیرومندان قرار داده، با قدرت آفرینشگری خود در مرزها و خطرها میزید و در الگوی سبک فاخر یعنی سبک زندگی متفاوتی که هماهنگی عقل و احساس یا به عبارتی وحدت آپولونیـدیونوسوسی را به همراه دارد، امر نو و ارزشهای جدید را برای عبور از نیهیلیسم بنیان مینهد و به جهان معنوی خویش آری میگوید.
زینب شریعت نیا؛ سمیه خادمی
چکیده
یکی از بُعدهای اخلاق عرفانی، که عارفان به آن اهتمام داشتهاند، جنبۀ اجتماعی آن است. برخلاف آنچه عموماً تصور میشود، عرفان اسلامی جریانی منفعل نسبت به جامعه نبوده است و مسولیت پذیری عارفان در فتوتنامههاو توصیه های سلوکی آنان کاملا آشکار است. هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد اجتماعی در سیرۀ و احوال عارفان مسلمان است، که بهترین ...
بیشتر
یکی از بُعدهای اخلاق عرفانی، که عارفان به آن اهتمام داشتهاند، جنبۀ اجتماعی آن است. برخلاف آنچه عموماً تصور میشود، عرفان اسلامی جریانی منفعل نسبت به جامعه نبوده است و مسولیت پذیری عارفان در فتوتنامههاو توصیه های سلوکی آنان کاملا آشکار است. هدف از این تحقیق، بررسی ابعاد اجتماعی در سیرۀ و احوال عارفان مسلمان است، که بهترین نمونۀ چنین زیست اجتماعی ـ عرفانی را میتوان در فتوتنامهها و حکایات سلوکی ابوسعید ابوالخیر مشاهده نمود. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که زیست اجتماعی ابوسعید ابوالخیر یکی از بهترین الگوها برای اخلاق اجتماعی ـ عرفانی محسوب میگردد. وی عبادت را فقط عزلتنشینی نمیداند، بلکه یکی از مهمترین جنبههای دینداری را در مسولیت اجتماعی، جستجو میکند و هیچگاه بر رهبانیت و فاصله گرفتن از جامعه، تاکید نمیکند. از مهمترین بُن مایههای حکایات ابوسعید، خدمت به خلق به عنوان یک وظیفه عبادی، توجه به حقوق دیگران، گذشت و ایثار، وفاداری و مسولیت پذیری وی نسبت به جامعه است. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و مراجعه به کتب اخلاقی ـ عرفانی و با استناد به اثر اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابوسعید، در جهت مصداقیابی اخلاق اجتماعی ـ عرفانی انجام یافته است.
فاطمه زندی؛ سیدیعقوب موسوی؛ سعید معیدفر؛ علی رجبلو
چکیده
یکی از وجوه کمتر پرداخته شدهی فساد در ساختار سیاسی- اداری ایرانِ معاصر جنبه عادتوارهای آن است. این مسئله به عنوان یکی از عوامل اثر گذار در فرآیند توسعه، در تاریخ معاصر ایران به شکلی پایدار جریان داشته است؛ به همین جهت پژوهش حاضر با تمرکز بر دولت پهلوی اول که خط فاصلِ نمودِ نوگرایی در ساختار دولت در ایران معاصر است، و بر اساس ...
بیشتر
یکی از وجوه کمتر پرداخته شدهی فساد در ساختار سیاسی- اداری ایرانِ معاصر جنبه عادتوارهای آن است. این مسئله به عنوان یکی از عوامل اثر گذار در فرآیند توسعه، در تاریخ معاصر ایران به شکلی پایدار جریان داشته است؛ به همین جهت پژوهش حاضر با تمرکز بر دولت پهلوی اول که خط فاصلِ نمودِ نوگرایی در ساختار دولت در ایران معاصر است، و بر اساس نظریه فرآیندی نوربرت الیاس و با استفاده از روش تاریخیتحلیلی، به بررسی منفعت طلبی شخصی(یکی از مولفههای اصلی فساد سیاسی) در ساختار سیاسی ایران معاصر پرداخته است. بررسی مصادیق این رفتار در دولتهای سلسله قاجار و پهلوی، نشان از گستردگی (تعدد) آن در تمام سطوح قدرت و تداوم آن در دورههای بررسی شده دارد. این یافتهها در کنار توجه به این نکته که این رفتار در دولتهای پهلوی -که از طریق نوگرایی مناسبات و فرماسیون دولت را تغییر دادند- نیز تداوم یافته است، گواه این است که منفعت طلبی شخصی عادتوارهای است که همپای تحولات ساختار دولت به سمت نوگرایی تغییر نکرده و در نتیجه الزامات عادتوارهای آن همچنان بازتولید کنندهی این رفتار در ساختار سیاسی- اداری ایران معاصر بوده است.
منصور انصاری
چکیده
یکی از پرسشهایی که همواره با مطالعه یا آموزش فلسفه سیاسی مخصوصا برای نوآموزان یا خوانندگان غیرحرفهای پیش میآید که این ایدههای ظاهرا نشدنی و ناممکن چه فایدهای دارند؟ این یوتوپیاها اگر قرار نیست تحقق یابند چرا مطرح میشوند؟ در حوزه تخصصی نیز برای چندین دهه، اندیشه یوتوپیایی در معرض انتقادات تند و تیزی قرار گرفته و کسانی مانند ...
بیشتر
یکی از پرسشهایی که همواره با مطالعه یا آموزش فلسفه سیاسی مخصوصا برای نوآموزان یا خوانندگان غیرحرفهای پیش میآید که این ایدههای ظاهرا نشدنی و ناممکن چه فایدهای دارند؟ این یوتوپیاها اگر قرار نیست تحقق یابند چرا مطرح میشوند؟ در حوزه تخصصی نیز برای چندین دهه، اندیشه یوتوپیایی در معرض انتقادات تند و تیزی قرار گرفته و کسانی مانند کارل پوپر آنها را منشاء توتالیتارنیسم دانستهاند. با این همه، در سالهای اخیر حوزه مطالعاتی مربوط به تخیل و یوتوپیاها شاهد گسترش و تحول بوده است و تلاش شده است تا وجوه مثبت و کارای آنها مدنظر قرار بگیرد. در این مقاله با استفاده از مطالعات متاخر درباره قوه تخیل و نیز اندیشه یوتوپیایی، تلاش کردهایم نشان دهیم که قوه تخیل و به همین سان محصول اصلی آن یعنی یوتوپیا، نه تنها ابزارهای اندیشیدن بلکه بخشی لایتجزا از خود فلسفه سیاسی هستند. از این رو، در تربیت و آموزش فلسفه سیاسی باید در کنار پرورش قوه فلسفی و عقلانی، قوه تخیل نیز تقویت شود. روش پژوهش حاضر، تحلیلی- تبیینی است